Anvendelse af sparepære

er jo godt.... og økonomiak ift. elforbrug og levetid for pærere (især de små sparepærer er ret dyre).
men min el-mand fortæller mig at man kun skal anvende sparepærer der hvor lyset ikke slukkes så ofte.

altså er sparepære i rum hvor der ofte slukkes/tændes ikke velegnet.

Har nogen betragninger omkring det? vi har sparepære over alt, eks. også i baderummene og repos, som vi anvender hyppigt og dermed tænder/slukker ofte og for kort tid af gangen. altså max 5 min og måske 20 gange dagligt...

Er det så stadig økonomisk med sparepære? ift. levetid og elregning?


kh. hilsen Mr. GDS 0
er jo godt.... og økonomiak ift. elforbrug og... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
1: om sommeren behøver man heller ikke ret meget lys, i hvert fald ikke i Danmark.
2: den er vist åben til diskussion. Hvis elektriciteten er lavet på fossilt brændstof, så måske.
3: varmen fra radiatorerne søger vel også opad?
2) Studer nyttegraden af elektricitet fra værket og frem til din stikkontakt fossilt brændstof eller ej.
3) Yep og acceleres som regel af et vindue som den sidder nedenunder, så du får en cirkulerende luft.

Men monter en lille blæser over alle din pærer.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af PeterR den 07-01-2009 09:08
Ok Bent Andersen, du har da virkelig haft de grå på overarbejde der :o). Men nej det holder ikke.

1) Om sommeren har du typisk ikke varme på eller hvordan.
2) Ja sammenlignet med elvarme, men man er da et energisvin hvis man har elradiatorer.
3) De fleste glødepærer sidder i loftet og varme søger pr. fysik opad, så varmen står oppe under loftet.

MVH



Er fuldkommen enig med dig, jeg var for et par år siden til et lynkursus i noget energi besparelse inden for elbranchen og blandet lidt sammen med VVS. Der er ingen tvivl om at elektrisk varme er langt dyrer end fjern-/centralvarme. Selvom man har en spot der stråler ned og har mulighed for at opvarme med strålingen, så går størstedelen af den afgivende effekt opad og har pludselig ikke nogen fordel.

Jeg har skiftet tonsvis af glødepære til sparepære og folk har været tilfredse, det eneste "globale" problem er lysdæmperen, folk gider desværre ikke betale hvad det koster for en dæmpbar sparepære og bruger det som undskyldning til at bruge en glødepære, men regner man sammen hvad man spare, så kan jeg godt undvære dæmperen. :-)


Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis