Aksel og stævnrør

Hej alle i gode mennesker

Jeg skal til og sætte skrueaksel på min lille kutter som jeg lige er kommet i besidelse af og der var det hele skruet fra hinanden

så mit spørgsmål er hvad skal der til for at man har et komplet stævnrør

Jeg har flancen der skal side ved skruen
stævnrørret sidder hvor det skal

og en flance der skal sidde indenbords
skal jeg have fat i noget "fedtgarn" til at tætne med eller er det noget andet

i har så mange gode svar eller har i nogen links jeg kan se

på forhånd tak

<p>Vi er alle en blomst med hver vores smag og duft</p>
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om det er et "fast stævnrør" dvs. at den flance der skal sidde inde i båden ikker er med en "gummitut" ? Hvis der er en ring eller lign du kan skrue af denne flance så skal der noget "grafitsnor" i
Hvor man køber det??? ja jeg ville nok starte i Marstal på motorfabrikken der visnok stadig kører. Det er jo ikke en snor der ligger i enhver højpoleret marinebutik. Jeg købte en sådan snor i Marstal men det er nok 20 eller 25 år siden.
Og så lyder det også som om det hele er der hvis altså er er en fedtdåse eller fedtkop. Nogle sidder direkte på stævnrøret og nogle sidder lidt derfra, med et lille kobberrør ned til stævnrøret
Hilsen Jørgen

Hej med dig  fisk? Det er lidt svært at svare på uden billeder men du skal bruge , een flange på skrugeakslen inde ved motoren og ikke nogen ved propelleren den er monteret på en konus på akselen og så skal du bruge en gummipakdåse indvendig i båden på stævnrøret til at pakke mellem aksel og stævnrør den koster en mindre formue. Men det bedste råd en nok at besøge den nærmeste lystbådehavn og tale med nogle der de ved hvad du skal bruge.

Jeg takker for svarene

jn tak det er med fast rør jeg tror at jeg prøver randers tekniske forretning de har næsten alt, hvad man ikke kan få andre steder.

hygge hilsen 123fisk

ellers kan du få fedtsnor her i Bogense, har lige sat nye i mit stævnrør. husk at lave det i løse ringe, og lad samlingerne være forskudt, ikke noget med at vikle det rundt om akslen. til smøring SKAL anvendes stævnrørsfedt, som ikke er vandopløseligt. kan du kun få noget som er for tykt så laver du en ring og banker den ned i tykkelse med en PLASTIKHAMMER og skærer ringen til så enderne lige når hinanden og skub det ind på plads og fedt det hele godt ind i stævnrørsfedt. når du er færdig skal akslen kunne drejes let med håndkraft.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg takker for svarene og det er jo lige så nemt som at lave asfalt støbninger i beton rør Jeg er gammel kloarkmester

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis