Koks og brænde briketter.

Jeg har mig en baxi kedel som jeg havde en plan om at begynde at fyrer med koks i, men læste så at det ikke kunne holde til energi koks pga. for stor varme udvikling, nogen der så ved hvad jeg så kan bruge?

Træbriketter, er det noget som man kan bruge i sit fyr eller vil de brænde af for hurtig og derved være for dyrer( evt. bare til at supplere brænde træet.)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træbriketter fungerer fint i et fastbrændslesfyr og holder ret længe. Du skal dog nok se at få fat i nogle som er meget hårdt pressede.
Prøv først med nogle relativt få og forskellige pakker, inden du køber mange tons hjem! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Okay takker.

Jeg købte sådan nogen sorte ruller hvor der var hul i og prøvede igår, hvilket jeg syntes virkede ok, men ville lige hører her om der var større erfaring. Ved du så om det kan betale sig at hente dem i tyskland frem for her i det danske.?
Nej, det har jeg ikke nogen anelse om, men tvivler, da træbriketter ikke er belagt med særlig afgift som tilfældet er med koks, kul og energikoks.
Tysken har vist ikke disse afgifter og det er vist den diff. folk går efter ved import fra Prøjsen

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan absolut kun anbefale at man generelt holder sig langt væk fra træpiller, træbriketter og alle andre former for træ der er specialbearbejdet. Sammenligner man prisen med brændværdien ligger den meget tæt på oliepriserne pt. Vil man have fuld valuta for pengene ved et fastbrændselsfyr skal man fyre med brænde eller flis som har den billigste forarbejdningsform. Mange tror fejlagtigt at fyr og gran har dårligere brændværdi end feks eg, men det har de ikke. Brændværdien pr kg tørvægt er den samme, men jo, massefylden er høj ved eg, men det er også mere end dobbelt så dyrt.

Så gutter det er bare med at komme i skoven og få savet noget brænde!

okay mange tak for tippene. Har overvejet lidt at købe mig nogen rm gran til at fyrer med, og så prøve at bruge briketter til at holde natten over med, da jeg syntes det er svært at få brændet til.
Annonce

Det er rigtigt nok. Derfor er det vigtigt at have en stor buffertank på 3-5000 liter hvis man har plads så der kun skal fyres hver anden eller hver 3. dag på fuld blus. Det har både skorsten og fyr bedst af samtidig med at man udnytter brændværdien bedst i træet når det får så meget ilt som muligt så forbrændingen bliver så ren som muligt. (husk på miljøet og luftforurening med partikler etc,,)

 

 

Ja det har du nemlig ret i, men ham vvs manden der solgte mig dette system glemte at fortælle mig at det var en god ide, så indtil vider har jeg ikke fået sådan en koblet på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis