Lampeudtag i nyt forsænket gipsloft

I min gang, i en lejlighed, skal jeg til at lave en meget lille forsænkning idet eksisterende pudsede loft ikke kan reddes. Min plan er som følger og vil gerne høre om det er lovligt.

1. Opsætte gipsplader på 25 mm træforskalling. Aht lofthøjde opsættes kun 1 lag gips samt rockwool idet det ikke skal laves med henblik på støjdæmpning.

2. der opsættes 2 LK PL-35 loftdåser så jeg kan moterere to lampeudtag. Disse monteres så de flugter med underside af gipsplade.

3. ledninger føres skjult over loftet i flexrør fra kabelbakke til første dåse som sløjfes videre til næste dåse. Kabelbakken er af platik men jeg påregner at lave en forskalling i træ så den ligner en gammeldags bakke der kun kan åbnes med specialværktøj.

4. Ledninger trækkes i kabelbakken direkte fra tavle til 1. loftsdåse.

Er det lovligt?

Er der krav til at flexrør skal være godkendte samt til at ledningerne skal være det?

Skal forsænkede lofter godkendes af kommunen?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du gerne gøre, dog ska du huske at du ikke må dække den gamle klemme kasse hvis der er sådan en og den er i brug
Det lyder ikke helt forkert det du er inde på.

Dog skal du, som (elektrikkeren nævner det) sikre dig at evt. eksisterende dåser/samlinger i installationen gøres spændingsløse, eller bedre endnu fjernes helt. DER MÅ IKK VÆRE SKJULTE SAMLINGER OVER LOFTET.
-Din måde at montere loftdåserne på er helt korrekt.
Du skriver ledningerne trækkes direkte fra tavlen til første dåse og derfra videre til næste. ?? det er fint nok men husk også at trække ned til afbryderen så lyset kan tændes og slukkes også.

Angående flexrør og ledning, så ja, der er krav til det skal være godkendt til formålet. Angående flexrør, så køb ikke det billige fra byggemarkederne, det er simpelthen en pestilens efterfølgende at trække ledninger i.
Ledningerne skal være minimum 1,5 kvadrat PVL (stive ledere) og farverne skal opfylde gældende krav. (Nullede r= lyseblå, beskyttelsesleder = gul/grøn, Fase =anbefales brun, tændledning = valgfri dog ikke blå eller gul/grøn)

Men husk det er ikke gør det selv arbejde, men et job for din elektrikker
Og dåser skal ikke føres igennem gipslofter. De må gerne slutte til overkant af gipspladen! Jeg vil dog anbefale dig at gøre det alligevel. Så kommer du ikke til at bore et halvt hul ved siden af...!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

Tak for svarene. De er guld værd.

Men jeg må vel godt selv sætte dåser op samt trække flexrør etc og så lade elektrikeren trække ledningen og montere stik mv?

 

 

Det var sku en bet vil jeg nok sige. Det vil så sige at elektrikeren skal stå og se på at jeg sætter gipsloftet op idet loftdåser, flexrør etc jo ikke kan eftermonteres...
Elektrikkeren skal sætte dåser op og trække rør, dernæst kan du sætte gips op og han kan derefter montere. Sådan heder reglerne sig, i det insatllatøren ellers sætter sin underskrift på at installationen er lovmæssig korrekt uden at kunne se hvad der befinder sig bag loftet og det kan i værste fald koste ham hans autorition. Men der er mange installatører der tillader at du selv laver forarbejdet, så tag en snak med installatøren og hør hvad hen mener du kan lave selv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis