Gamle nødblus...

Hej alle.

Så nærmer hverdagen sig igen, efter en dejlig, lang juleferie

De nødblus og raketter, vi har i båden, fulgte med, da vi overtog hende. Det er godt 3 år siden, og vi ved ikke, hvornår de blev anskaffet. Uanset hvad, så er de nok modne til udskiftning.

TrygSejlads.dk står der, at de gamle skal afleveres til politiet, så skraldemændene ikke kommer til skade. Det lyder jo rigtig fornuftigt, men  man har før hørt om at betjente er hoppet i flyverskjul, stationer er blevet rømmet og forsvarets bomberyddere blevet tilkaldt, fordi folk har villet aflevere en gammel håndgranat, de fandt på loftet

Har nogen herinde erfaring med den slags? Tager de kære politifolk bare imod og siger pænt tak, eller er der en masse bøvl? Så var det måske nemmere at 'tabe' dem (fy!) ved et uheld, en dag, man var ude

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej alle. Så nærmer hverdagen sig igen, efter en... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt at det er tåbeligt at skyde nødblus af nytårs aften, det skyldes som du siger at den røde sats kan komme ned i brændende tilstand, normalt slukker de lige over vandet, men det er set at de kommer brændende ned, jeg har en gang oplevet at snoren til faldskærmen brænde over og den kom meget hurtigere ned end det var meningen..... mht. eksploderende raketer har man nu ikke noget at frygte, sats og drivladning er meget lagerstabile forudsat at det har været vandtæt pakket og det er nødblus normalt, det eneste der ældes i nødblus er fænghætten/tændladningen, de består af langt mere skrøbelige forbindelser som nemmere ældes, de ville holde længere hvis man brugte kviksølvforbindelser lige som i gamle dage. mht. søfolk i nød så er der jo ikke langt i land i københavns havn og man ved at hvis man sejler d. 31.12 midt i københavn skal man nok ikke regne med nødblussene som det foretrukne nødsignal. Jeg synes nu det er rart at være lidt rutineret i at skyde dem af, bla. har vindretningen/styrken en hel det at sige for hvor højt de kommer op og om faldskærmen hænger lige over en eller 500m væk. Det er også rart at vidt at man i nødens stund kan oplyse et større område med 3-4 faldskærmraketter hvis det skulle blive nødvendigt.

Dr_Lyn
Hej DR_Lyn.

De argumenter du her kommer med, kan ikke bruges til "Fem flade fis". FÅ AFLEVERET GAMLE NØDRAKETTER TIL POLITIET" det kan åbenbart ikke forklares tydeligt nok.Jeg er fuldsændigt ligeglad med dine forklaringer om tændsatser m.m. HOLD FINGRENE FRA SKIDTET. Jeg vèd om eksempler på eksploderende raketter og - nej jeg har ikke lyst til, at forklare, da det desværre handler om statsinstitioner hvor det er sket (Under kontrolleret form) og det er for øvrigt sagen helt uvedkommende. Hvordan kan du påstå, at raketterne slukker lige over vandfladen ? Har du selv ligget i nedslagsområdet og checket dette ? hvad er temparaturen på et nøsblus, lige før det lander på havoverfladen ? Hvad er flammepunktet på et tegltag, på et stråtag, på taget på en carport eller på kobbertaget på slotskirken i København og især som du selv antyder som et "Sikkert område". Spørg disse uheldige gutter, som brændte slotskirken af, til råds; men jeg ved da godt at dette ikke kan ske for dig ! Det kunne være interessant om du ville svare på det? Henvend dig til din lokale sejlklub feks. og meld dig til kurser, eller arranger selv kurser, hvor du lærer, at håndtere den slags ting (Phyroteknik) på en forsvarlig måde. Der er muligheder nok og jeg vèd at myndighederne er yderst velvillige til, at oplyse og undervise, så der er altså ingen undskyldninger.

Mvh.
Gunnar.

Mvh.
Gunnar.

holmeren

Hej Lars og Elisabeth.

Jeg er lidt sent ude; men  slå i blot lidt koldt øl i blodet og tag en tur ned på politistationen og aflever jeres raketter. Her på Langeland, har jeg gjort det hver eneste gang uden nogen panik og som bonus, har du fået et lille blink med øjet;-D

Alternativ er "At tabe dem" ja; men vi sejlere tænker vel også på miljøet - gør vi ikke ? Kaffefiltre, æggeskaller, kartoffelskræller etc. er vel OK, at "Tabe" ?

Mvh.
Gunnar.

holmeren

hej gunnar du skal være glad for at du ikke boede i korsør i de gode gamle færgedage der var himlen rød omkring midnat nytårsaften når alle de seriøse sømænd afprøvede færgenes aflagte nødkram

der er altid solskin bag skyerne

Hej Optimisten.
Jamen , det ved jeg da godt og jeg skal sørme`heller ikke sige mig fri; men det er jo ingen undskyldning. Jeg er en ung sømand, der efterhånden er kommet lidt op i årene og gud ske tak og lov og den slags, er jeg blevet lidt klogere. Jeg har set hvad der kan ske med uhensigtsmæssigt brug af nødraketter, gennem mange års søfartsuddannelse. Det er sørme`klogere, at købe sig en fyrværkeripakke i ALDI eller what ever, og fyre den af nytårsaften. Dér kan jeg sørme også mærke drengestregerne i kroppen. Det skal ingen hemmelighed være; men til forskel fra nødraketter så holder du ikke fyrværkeri i hånden. HOLD KLEJNERNE FRA DET.

Mvh.

Gunnar.

holmeren

Annonce
Og som et PS. kan jeg nævne dig, at jeg HAR faktisk sejlet på storebæltsoverfarten en kort periode ;-)

Mvh.
Gunnar.

holmeren

Jeg har ofte set nødraketter fyret af nytårsaften. Typisk er det 15 til 20 minutter efter midnat.
Ud over at de er ganske kedelige at se på.. en rød raket?? det er kun et rødt lys der svæver over himlen. Så får jeg et gys i maven og tænker på om det nu er nytårshalløj eller det er virkelighed.
Vi ved alle at det er NØD raketter og det her glade nytårs-smil bliver til en eftertænksom mine. Jeg stod på Svendborgsund broen og så en nødraket som svævede over sundet. Må da indrømme at jeg kiggede efter i vandet længe og tænkte om det var sjov eller alvor.
I hvert fald vil jeg ikke opholde mig i en båd på vandet nytårs nat.. Man kan jo ikke få hjælp hvis man kun har nødraketter til at råbe på hjælp med.
Hvis man er meget langt fra vandet syntes jeg det er en anden sag - omend stadig meget kedelig at se på.

og jo genbrugspladsen i Svendborg tager da mod dem..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis