Antenne - FM signal

Jeg har søgt lidt i indlæggene, men har ikke kunnet finde svar på mit problem.

På området der har med antenneteknik at gøre er jeg en uvidende amatør

Jeg har renoveret en del på mit hus og har dermed også lavet om på antenneinstallationen.

Situationen er:
Fra mine tagantenner går ledningerne ned og samles i en boks, derfra en ledning til en forstærker. Sådan har det altid været.
Nyt:
Fra forstærker går der en ledning til en splitter, 4 vejs. Derfra ud til de 4 rum jeg har monteret antennestikdåser i. I stuen er det et dobbelt stik til både tv og radio.
Her kan jeg se tv, både analogt og digitalt. Når jeg forbinder min radio til antennestikket fanger den intet signal, der er kun støj.

Har jeg misforstået princippet og gjort noget galt. Jeg ville have troet at der ville have kommet den mest liflige muzak ud i stuen ?

mvh
Melin 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kræver, at du også har en FM-antenne på taget og samlet de signaler oppe ved antennerne.

Dobbeltboksen i din stue er beregnet til at splitte disse 2 signler (radio / tv) fra hinanden igen.


Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

I stedet for at have en hel antenneskov på taget eller loftet, vil jeg varmt anbefale dig at investere i en digital antenne, hvor du har det hele i een antenne.

Det kan for eksempel være en digital antenne fra Tertek, som egentlig er beregnet til at være knop på flagstangen, men som du også kan montere som almindeligt antenne på dit loft.

Du kan evt. læse en anmeldelse af den på www.pcworld.dk/art/9885?a=search&i=0

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Tak for svaret jonasvs, men det er ikke et spørgsmål om at jeg vil have ny antenne.
Jeg har antenner på taget og hvis de opfylder mit behov beholder jeg dem som de er. Der er jo ingen grund til at købe hvis behovet ikke er der. 
NIX den går ikke - Du kan ikke få FM antenne signal og en TV antenne i samme antenne!

Som andre skriver skal du have en FM antenne, og et filter, til din TV antenne, koble dem sammen, så kan du 'samle' signalerne i 1 antenne kabel og lade det gå ned i stuen. hvorefter du igen skal have et filter så du kan 'skille' FM signalet  og Tv antenne signalet
Annonce
en fm-antenne er typisk en antenne der nærmest bare ligner en pind :-) der er meget få, måske endda ingen, ben på den. Jo lavere frekvens, des mindre ben...
Så er der radio på stereoen. Efter at fået lidt hjælp fra Jer, var jeg på loftet og kigge lidt nærmere på tingene. Der er de antenner der skal være. Den tidligere ejer har bare kørt fm signalet uden om den omtalte samleboks og direkte ned i et rum jeg ikke har haft under renovering endnu. Jeg har nu ført det til samleboksen og, vupti, så var der radio i stuen.
Dejligt.
Tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis