istøbning af bjælkesko

Hejsa

Jeg skal have lavet en carport med støbte fundamenter.
I denne forbindelse skal jeg have nedstøbt en bjælkesko eller lignende til at skrue stolper fast på. Hvad for en type skal man bruge til 125x125 mm  stolper der skal være 2,3 meter høje op til remmen? hvordan nedstøbes denne så de sidder "lige højt oppe" på det færdige findament. Jég tænker her på om de ikke synker ned i betonen under afhærdning hvis de ikke fikseres på en eller anden måde ?

Hilsen Kewin, Svendborg

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De giver sig ikke ret meget, hvis du laver en ordentlig og ikke alt for våd blanding, så bør det ikke have nogen betydninging. Op med en snor og så kan du sætte dem efter det. Sker det at der bliver lidt forskel, køber du bare stolperne i overmål. Det vil under alle omstændigheder være mest nøjagtigt, så skærer du dem i længden når de er oppe. Alt afhængig hvordan du ligger/monterer remmen, kan denne også give dig justeringsmuligheder, hvis du vælger at montere den med udsparinger foretaget i stolperne - så muligheder er der nok af.

Hej Kewin

I et tildfælde som dit, hvor stolperne bliver synlige, foretrækker jeg at bruge en kraftig tenterstål eller gevindjern (Ø20 mm eller mere). Det skal selvfølgelig være galvaniseret. Ved at gøre det på denne måde undgår man de efter min mening grimme beslag i bunden af stolperne. Man kan dog også få nogle beslag man kan bore i se www.strongtie.dk. Jeg kan best lide at arbejde med ordentlig lange jern / gevindstænger, så de når ordentlig ned i støbningen. (min 40 cm fra stolpen og ned.)
Fremgangsmåden vil så være, at du starter med at bore et 20-30 cm  huld i enden af stolpen, som er lidt i overmål i forhold til jernet. Hererfter limer du jernet fast i stolpen med en tokomponet lim. Jeg kan ikke huske hvad limen hedder, men spørg på trælasten. Den ligger i en patron til til en almindelig fugepistol.
Bagefter borer du hullerne til støbningen, Det gør det meget nemmere at støbe end,hvis du graver dem.
Herefter vil jeg så bygge konstruktionen til carporten i omvendt rækkefølge. Det vil sige at du bygger konstruktionen op på midlertidig opklodsning, med jernende stikkende frit ned, i de forborede huller. Du kan evt. skrue en lægte eller lignende på siden af stolperne for, at styrer dem. Først når konstruktionen er sat korrekt op og vatret og loddet på plads, støber du i hullerne.
Har du yderlige spørgssmål er du velkommen til at rette direkte hendvendelse til mig.
Min hjemmeside er www.byggeraadgiveren.dk

MVH Flemming


MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis