Gipsloft... På langs eller på tværs?

Hej LDS'ere :)

Jeg er ved at sætte nyt loft op i min stue som er 4 x 7 meter  med et kæmpe lysindfald fra hele den ene ende...

Spærene går på tværs... Og jeg retter af med en forskalling på langs i 22mm forskallingsbrædder....

Loftet består af 90x240 alm gipsplader...

Mit spørgsmål går på om jeg skal vende gipspladerne med langsiden på tværs eller på langs af stuen?

Hovedsageligt tænker jeg på hvad der er lettest at spartle ordentligt når lysindfaldet kommer fra enden...

Eller SKAL de bare vende på tværs når forskallingen vender på langs?
Hej LDS'ere Jeg er ved at sætte nyt loft op i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
på 35 m2 loft kan det vel ikke undgåes at der smutter et par skruer igennem papiret :)
det kan godt ske , hvis du ikke er vant til at skrue i gips
bruger du en gipsskruemaskine er der minimal chance for det , ellers må du bare sætte en ekstra skrue i ved siden af
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er ik andet for :)
Reglerne mht til skruer siger at ved samlingerne skal der max mere 22,5cm imellem skruerne og 30cm hvis det er inde på pladen, men skru du bare op med 20cm over det hele så er du sikker på at det er lavet som det skal :)

og ang det med ameringsbånd i enderne, så vil jeg godt høre hvor meget det er som du skal spartle ?

For hvis det er er en revne eller 5mm så læg en akryl fuge når du har malet første gang

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
jeg skærer endekanterne af i 45 grader ca... støder dem helt tæt mod hinanden... skraber spartlen af så revnen er fyldt... lader tøre... sliber lige let og sætter armeringsnet over samlingen... Spartler så en 30-40cm på hver side så nettet er dækket...

På de lange samlinger får det armeringsnet på og bliver spartlet 20-30 cm fra spartelkanten på begge sider...

Så får det microplast (det blå vædske) og så filt på og males 2-3 gange med Teknos loftmaling glans 2
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nogen der kan svare på hvad det ville gavne at lægge spartel på en i forvejen fuldstændig jævn flade?


Ikke en skid, medmindre man har store panorama vinduer med lys indfald på en lang lige væg. Så er man nødt til det, da man ellers vil kunne se samlingerne uanset hvad næsten.

Den der har fået den geniale ide med at fuldspartle gibsplader har nok haft en dårlig dag, samtidig med at han lige fik en hjerneblødning også. Ligesom vedkommende der har fundet på at tømrer gerne må lægge gipspladerne vandret på vægarealer...! De har så bare lige glemt at tænke på den faggruppe der skal lave det efterfølgende arbejde!!!

Men det kan være Hr Orla Nautrup kan give en god begrundelse for disse.... Mærkelige påfund....???

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej Rustkongen

Gipsplader har det faktisk bedst med at der er lidt sprække i samlingerne (3-4 mm) så spartelmassen spartelmassen kan arbejdes ned imellem dem og klæbe dem sammen.

Det er meget fint at du faser pladerne hvor der ikke er forsænkede kanter, men armeringstapen (papirstrimmel) bør du nok lægge ned i den første gang våde spartelmasse, od så spartle et par gange mere.

Hej Jacko

Nu er det ikke mig der er kommet med ideen til fuldsparling af gipsplader, men malerbranchen selv, og det er nok fordi der har været for mange problemer/klager over arbejdet, når der kun spartles samlinger.
Forøvrigt hvis der skal spartles 30 cm ud til begge sider af samlinger på 90 cm plader, og 2 skruerækker også skal spartles, så er der jo næsten en fuldspartling.
Jeg har puttet selvlæbende armeringspapir i den forsænkede kant, men regner egentlig ikke med at bruge armeringstape på kortkant-samlingerne.
Jeg vil dog sætte filt op, så jeg regner med at dette vil holde pladerne nok sammen. Jeg er ikke færdig endnu, så jeg ved selvfølgelig ikke om jeg kommer til at fortryde denne fremgangsmåde, men sådan er det jo med en del GDS.

Mvh You Can Do It!

Ja jeg støder os pladerne sammen... det er nemmest når man er alene om det, og jeg har ikke haft nogen problemer med at gøre det...

Jeg har prøvet at stoppe armeringstapen op i den skrå kant, men synes det er for bøvlet hvis man skal undgå folder 100%... For folder kræver tykkere lag spartel og det er ikke optimalt...

Derfor har jeg tænkt mig at fylde falsen med spartel og så klistre tape på.... og så spartel til at dække tapen

At spartelmassen "limer" pladerne sammen er satme noget fis... lortet revner hvis bare man overvejer at røre ved det!

Og nej jeg bruger ikke det billige spartel!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også