hvilken påhængsmotor!!!!!!!!!!!


jeg er ikke den store sejler og har haft et helvede med min indenborsmotor nu planlægger jeg at købe en påhængsmotor (mercury 6hk) kan den bringe mig og min banmdholm 26 i havn i dårligt vejr.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får det problem at, den sikkert i store bølger løftes ud af vandet og så trækker den jo ikke meget. Det ville måske være bedre at få lavet et eksperteftersyn af din indenbords, det er langt mere brugbart.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har sejlet i en hhv 20 fod og 25 fod sejlbåd i 11 år med påhængsmotor.
Der er fordele og ulemper ved en påhængsmotor.

Ulemper:
Den skal ned og op når den skal bruges.
Den har ofte ikke ladestrøm.
Man kan ikke sejle ret stærkt imod høje bølger hvis ikke motoren sidder korrekt.

Fordele.
Den er nem at servicere
Nem at afmontere og sende til rep.
Billig i brug
Lettere havnemanøvre.

Og hvis den monteres lang nok nede og har langt ben vil den meget sjældent piske imod bølgerne.

Jeg ville nok kigge efter en 7,5 heste med ladestrøm.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Gro. Nu har du jo i dine både kunnet betjene motoren fra cockpit, men der skal lange arme til i en B.26. og gå på agterdæki høje bølger er måske ikke sagen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
og så er der nogen der siger at man kommer i himlen når man har haft en mercury da du allerede har haft dit helvede på jord

der er altid solskin bag skyerne

Jo okay Lynæs.. Det bliver godt nok bøvlet og ikke mindst farligt i hård sø.

Sidder og tænker over om man kan få et elektrisk system til at hæve og sænke sådan en motor. Ikke kun selve motoren men også beslaget der løfter og sænker motoren??

Optimisten man siger at mercury og mariner er det samme. Jeg har sejlet med 4 takt mariner i 11 år og kun haft et problem og det var fordi en forhandler lavede service på den og glemte en pakning.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce

nu har jeg styr på at svare har sendt en mail til din hjemmeside.

hej Grand old man
tak for dit svar men........... hvordan er en påhængsmotor monteret korrekthar du et råd og jeg ved godt at den skal sidde på agterspejletmen højden ell er der på motoren en
rettesnor
på forhånd tak
Min 9,9 hk langbenet mariner sidder i sådan en dims som på billede

Jeg har den sat i næst nederste hul/hak sådan den sidder lidt længere nede i vandet end det mærke hvor de anviser den normalt skal være. det kan du se i manualen.
Når så der er søgang og jeg sejler mod bølgerne får den lige det sidste hak ned.

Du skal have en plade på både udvendig og indvendig. Den inderste skal være ret stor for ikke at agterspejlet skal give sig når motoren arbejder og det hele gynger.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

yamaha og mariner passer skrue sammen så de har nok noget til fælles.Vi har haft en del påhængsmotore på kegnæs og speedbåd & Mopa.Mariner 3 stk er bare ok suzuki ok honda ok mercury har vi prøvet 2 stk af Negativ meget plastik dårlig gearkasse.Vi har måske bare været uheldige.
Min nabo i havnen, en IF'er, har et 4 skåret hal til at hæve og sænke sin motor, motorbeslaget kører på et par skinner, hvor han så trækker motoren op på agterdækket. Håndkraft men det ser ud til at virke.
Det med bedre manøvre evne ved havnemanøvre for påhængsmotor, er kun rigtigt hvis man styrer med motoren: Hvis man styrer med roret alene, besværligør påhængsmotoren manøvreevnen, da den, som regel, sider på den forkerte side af roret (længere agter, end roret), og derved gør vende radiusen større.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis