3 spørgsmål om min gulvvarme: Udluftning, styring og knæk på PEX-rør

Hej allesammen,

Vi har haft problemer med gulvvarmen i vores badeværelse i et stykke tid og jeg har brug for lidt hjælp inden jeg evt. ringer til en VVS'er.

Vi fik renoveret badeværelse i efteråret 2006 og gulvvarmen er lagt på dette tidspunkt. Gulvvarmen er koblet på det eksisterende varmesystem som er baseret på fjernvarme.

Problemet er at gulvet aldrig bliver rigtig varmt og jeg mistænker at der måske er luft i gulvslangerne. Når jeg læser andre indlæg i forumet omkring hvordan der luftes ud i gulvvarmesystemer, så tror jeg at jeg mangler nogle ventiler til at gøre dette.

Spørgsmål 1:
På dette billede ses det punkt hvor rørene til gulvvarmen er koblet på resten asystemet. Gulvvarmen går til venstre og der en ventil på henholdsvis frem- og returløb.

Er dette nok til at jeg kan lufte ud ved at koble vandværksvand på fremløbet og en slange til et afløb på tilbageløbet?



Spørgsmål 2:
På dette billede ses overgangen fra rør og til de pex-rør der går op til gulvvarmen.
Mangler der et eller andet til at styre gulvvarmen? Der er kun en manuel Danfoss radiatorventil koblet på tilbageløbet.


Spørgsmål 3:
På dette billede se de PEX rør der går op til gulvvarmen. Som det ses, så har PEX røret fået et knæk - er det ok? Det lækker ikke, men diameteren af røret er jo formindsket..
 

På forhånd tak for alle svar!

Mvh
Kenneth
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit knæk skal væk, forlæng evt dine rør, det er lovligt at lave samlinger da de er synlige, jeg ville sætte en 90 graders bøjning lidt længere henne for at få det knæk væk.

Udluftning er noget røv som det er lavet her. Der skulle have været en autoudlufter eller en udlufterskrue på returen som var opført igennem loftet. Denne skulle sidde som øverste punkt.

Hvis det koster en flise, og der er plads til den udluftning ville jeg forsigtigt banke op oven over, men det er vel beton så igen er det noget skidt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af PeterR den 03-01-2009 21:44
Dit knæk skal væk, forlæng evt dine rør, det er lovligt at lave samlinger da de er synlige, jeg ville sætte en 90 graders bøjning lidt længere henne for at få det knæk væk.

Udluftning er noget røv som det er lavet her. Der skulle have været en autoudlufter eller en udlufterskrue på returen som var opført igennem loftet. Denne skulle sidde som øverste punkt.

Hvis det koster en flise, og der er plads til den udluftning ville jeg forsigtigt banke op oven over, men det er vel beton så igen er det noget skidt.

MVH

Tak for dit svar!

Jeg er enig i dine kommentar omkring forlængelsen for at får knækket væk.

Vedrørende udluftning, så er det ikke muligt at montere en auto-udlufter eller udlufterskrue øverst da der er beton over gulvrørerne.

Mon ikke det bedste alternativ så vil være at montere en eller anden form for ventil med studs på frem- og tilbageløb, så der kan tilkobles slanger til udluftning?

Mvh
Kenneth
Uha det knæk på den pex ser IKKE godt ud !

Hvem har lavet installationen ?

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
Længere henne af de rør er der ikke en bøjning op eller noget . Du skal fange luften i en bøjning der står opad så skal der bare en luft skrue i der så kan du samle alt luften der. Det kan være der skal sidde en lille stump rør til fange luften i.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Fiahgt den 04-01-2009 09:08
Længere henne af de rør er der ikke en bøjning op eller noget . Du skal fange luften i en bøjning der står opad så skal der bare en luft skrue i der så kan du samle alt luften der. Det kan være der skal sidde en lille stump rør til fange luften i.

Super ide! Der er pt. ingen bøjning opad, men jeg beder da bare VVS'en om at lave et 90 graders knæk hvor luften så kan samle sig og så en luftskrue i dér. Efter at det er lavet skal jeg bare have tømt gulvrørene for luft og så kan jeg lufte ud via luftskruen fremover.

Tak :-)

Annonce
Jeg har lavet en lille balofix som jeg kan sætte en slange på, åbne for og smide vand igennem systemet (både på retur og fremløb). Så kan jeg spule rørene igennem og på denne måde få skubbet alt luften ud. Det koster lige nogle liter vand, men det virker, og hvis du ikke kan/vil lave en udluftning i toppen af dit anlæg (det kan jeg ikke da det vil skæmme mit pæne gulv i stueetagen), så kan du let montere det på dit nuværende anlæg. Det er det samme som du bekskriver i dit indlæg, men jeg kan ikke SE balofixen noget sted på dit billede, kun hanerne.

Normalt vil det skulle forbindes noget i stil med: centralvarme frem -> hane -> slangetilslutning -> gulvvarmesystem -> slangetilslutning (til afløb) -> hane -> centralvarme retur
Hej Kenneth.

Det knæk på dit gulvvarmerør laver helt sikkert en stor forringelse af gennemstrømningen, og skal laves om.

Den ventil der er monteret med termostat er nok til at styre varmen i dit gulv.

Glem alt om at montere udluftningsskruer, slanger osv. Luften skal nok komme væk af sig selv. Skru evt. helt op for ventilen, sæt pumpen op på max hastighed i 10 - 15 minutter, så burde luften være væk.

mvh,
Søren
Tak for alle svarene, det var meget nyttigt!

Jeg vil i første omgang bede VVS'eren komme og lave om på rør-føringen, så der ikke er noget knæk på røret. Derefter vil jeg forsøge at fjerne eventuel luft i gulvvarmerørene ved at følge flakhaven/Sørens forslag. Hvis det ikke virker, vil jeg overveje udluftningsskrue og ballofix med slangetilslutning.

Mange hilsener
Kenneth
Kan se på dine billeder at du rigtig fint har et par kuglehaner til at lukke af for fjernvarmen med. Det du kan gøre og som jeg ville gøre er at lukke for kuglehanen på retur (eller skrue helt ned for returventilen) men bedst at lukke for kuglehanen, men kun på retur. Derefter løsner du forskruningen ved ventilen og lader fjernvarme trykket fra fremløb klare resten , der er jo næsten uendeligt vand at lufte ud med ;-) evt med en spand under eller nogle klude. Det skal nok løbe lidt , men så er det også luftet ud og med fjernvarme kommer der ikke mere luft i igen.
Men det der knæk skal væk, tror meget af dit varmeproblem ligger der, men det kan også være at gulvet er for stor til at kunne reguleres med en returventil.
Desuden er en returventil og en radiatorventil 2 vidt forskellige ventiler, en radiatorventil føler på rumtemperatur og regulere derefter hvorimod en returventil føler på vandtemperaturen og regulere efter den
PS: det er ALUPEX og ikke alm. pex der er brugt
Skrevet af Smeden Nordfyn den 05-01-2009 23:37
Kan se på dine billeder at du rigtig fint har et par kuglehaner til at lukke af for fjernvarmen med. Det du kan gøre og som jeg ville gøre er at lukke for kuglehanen på retur (eller skrue helt ned for returventilen) men bedst at lukke for kuglehanen, men kun på retur. Derefter løsner du forskruningen ved ventilen og lader fjernvarme trykket fra fremløb klare resten , der er jo næsten uendeligt vand at lufte ud med ;-) evt med en spand under eller nogle klude. Det skal nok løbe lidt , men så er det også luftet ud og med fjernvarme kommer der ikke mere luft i igen.
Men det der knæk skal væk, tror meget af dit varmeproblem ligger der, men det kan også være at gulvet er for stor til at kunne reguleres med en returventil.
Desuden er en returventil og en radiatorventil 2 vidt forskellige ventiler, en radiatorventil føler på rumtemperatur og regulere derefter hvorimod en returventil føler på vandtemperaturen og regulere efter den
PS: det er ALUPEX og ikke alm. pex der er brugt

Hej Smeden,

Tak for ideen!

Mvh
Kenneth
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis