Sæbekassebils motor?

Jeg har tænkt mig at bygge en motoriseret sæbekassebil. Der er styr på det meste men der er et problem som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre ved. Jeg vil bruge en gammel havefræser som drivkraft og jeg havde tænkt mig at bruge barnevogns hjul. Meningen var at tage bladene af fræseren og svejse et tandhjul fast med en kæde til akselen hvor der så også skulle svejses et tandhjul fast, men det er kun hjulene der drejer rundt og ikke akslen. Hvad skal jeg så gøre for at få det til at fungere? Håber på nogle gode forsleg
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg forstår ganske vist ikke hvad du mener, men du kan ikke trække en aksel rundt med træk på begge hjul, for så kan den ikke dreje, så du skal enten trække på 1hjul og det andet løber frit - ha' en slirekobling og en 2delt aksel eller et differentiale, som på en bil. Det ville nok være lettere at bygge ud fra en kasseret havetraktor.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
til lynæs: en rigtig gocart har gennemgående bagaksel med direkte træk på begge baghjul,den drejer fint p.g.af måden styretøjet er opbygget på

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

kunne vi bli' enige om at når en vogn drejer kører det hjul i yderste bane længere end det andet, så hvis der ingen udligning er, skal et af dem skranse på asfalten. ?

jeg fandt lidt på nettet.

Karts do not have a differential.[7][9] The lack of a differential means that one rear tire must slide while cornering; this is achieved by designing the chassis so that the inside rear tire lifts up slightly when the kart turns the corner. This allows the tire to lose some of its grip and slide or lift off the ground completely.

Det med at løfte inderste hjul, vil nok ikke du på en sæbekassebil, eller ?

ErikChristensen 
Jeg ved ikke om debattørerne her har kørt gokart, men der er ganske rigtigt ikke differentiale på bagakslen.
Det med det løftede indre baghjul har jeg aldrig oplevet, fidusen er nærmere at man "drifter" gennem kurverne så ingen af de to baghjul har fast kontakt (det har forhjulene heller ikke rigtigt).
Hvis man kører langsomt er styringen så forbandet hård på grund af det manglende differentiale at man får gode overarme.

MvH,

Bent.
Nu har jeg jo taget citatet fra en side omhandlende gocartkonstruktion, de vil da nok bli' kede af at de har misforstået det hele.

ErikChristensen 
Annonce
barnevognvshjul de hvile lægge sig ned i skapt drej og sige

blaf blaf blaf blaf blaf.!

på en sæbbekassebil med fræsermotor.?

så hellere noget kraftiger hjul til dette formål

på en rigtig fladbanegocart når du drejer til andslaget til højer eller vendstre
 så løfter det ene forhjul et par milimeter op i luften når du holder stille.!

men en sæbbekassebils styretøj har man problemmet som den består
ganske enkelt af langsgåndebræt med bræddebolt i ene ende
med bræt på tværs med snor som ret.???
måske sublert med ret med stamme.
er det differentiallet der kommer ind.
eller træk på det ene hjul.!

hville du bruge motorbennet til trækket med tandhjullet på udgans akslen.
på bagakslen med kæde
og bruge indbyggede kobling som består af remmen der strammes
og løsnes.

det bliver nok en stom. p. løsning.!!! men det skal nok virke.
Jeg har en gammel græsslåmaskine tror det hedder en Rider og på den sidder der differentiale det må være det rigtige til sådan et projekt.Motore er defekt, men den er til afhentning.
Hej Kvisten

Så vidt jeg kan se, er et af dine problemer med barnevognshjulene, at lejet sidder i selve hjulet, som så drejer rundt om akslens yderste ende. Hvis du tager hjulet af barnevognen, sidder akslen tilbage på barnevognens stel.

Du bliver nok nød til at lave enaksel med faste hjul og så på en eller anden måde lave nogle lejer, hvori akslen kan ligge og dreje rundt. Hvordan det kan gøres, er der måske andre der kan svare dig på.

Inden du går alt for meget videre, bør du finde ud af, hvordan du vil bremse vognen, når det bliver nødvendigt.

Det var svagheden ved min barndoms sæbekassebiler, man standsede ved at køre ind i et eller andet. Ikke særlig smart.

Mvh Merete
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis