Kun lun varme/luft i Opel Astra

Hejsa,

Her i den kolde tid har jeg bemærket at luften i kabinen ikke er særlig varm/"mild", selv om jeg sætter den på maks varme. Er der nogen guidelines for hvor varm luften fra blæseren skal være i min Opel Astra?

Problem er der også selv om jeg har kørt 3 timer - varmen er stadig kun "mild".

Temperaturen i bilen står på stregen mellem kold og varm, altså normalt.

Jeg kunne selv begynde at skifte diverse Termostat / temperaturføler/"varme-radiator", men er der nogen steder jeg bør starte/måle frem for andre?

Nogen der kan fortælle mig hvor den varme-radiator/varme-ting sidder i en Opel Astra ? (og hvad den hedder) Altså den som varmer luften op. Jeg har forsøgt at kigge, men kan intet finde, men jeg ved ærligtalt heller ikke helt hvad jeg kigger efter..

Mvh
Dan

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv lige og kikke om du har nok køle væske på. mangle der lidt af det kan det nemt ske der ikke kommer nok varmt vand ind til varmeelementet

 do it youselv

Har haft samme problem med en mazda 2000.

 

Det hjalp af gøre følgende:

Find til- og afløb fra varmeapperatet i motorrummet. Afmonter begge slanger og gennemskyl  varmeapperatet med vand fra en haveslange. Skyl i begge retninger. Monter derefter slangerne igen. Fyld efter med kølevæske og problemet er måske løst.

mvh Lars P

Hej Lars p,

Du skriver varmeapperatet, hvor sidder dette og køre det ikke på strøm? ?

Jeg har i sommers haft gennemskyllet kølesystemet, dvs. der hvor jeg hælder kølevæske i. Det hele blev gennemskyllet inkl. køler med en vandslange (jeg pillede føleren ud nede i køleren så vandet kom ud der).

Mvh
Dan

Hej Dan

 

Varmeapperatet sidder inde i kabinen et eller andet sted under instrurment panelet. Det drives af kølevæske fra din motor som ledes gennem apperatet i større eller mindre grad alt efter hvor meget du skruer op for varmen. Inde i motorrummet skal du finde de to slanger, henholdsvis tilløb og afløb. Jeg ved ikke lige hvor de sidder på din bil, men som regel går de fra motorrummet gennem bagvæggen og ind i kabinen. De to skal du afmontere, og så proppe en haveslange ind i den ene og et stykke slange ind i den anden som et slags afløb. Sæt tryk på og lad det løbe igennem varmeapperatet et par minutter. Bagefter skyller du gennem i den anden retning inden du monterer slangerne igen.

God fornøjelse

Annonce
Hvis jeg husker rigtigt..... brrrr det er længe siden, så reguleres temperaturen i Astra ved at blande ulige dele kold og opvarmet luft, ikke ved at regulere vandmængden.
Har jeg ret i dette kan fejlen ligge i et kabel/spjæld, der gør at der ikke lukke af for kold luft til kabinen. Derved kommer kun en del af luften gennem varmeapparatet.
Det er selvsagt en betingelse at varmeapparatet virker som det skal, så gennemskylning er første forsøg.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg har det samme problem, men min bil (astra fra 92) viser kun at den bliver ca 45 grader varm (op til den første streg).
Jeg har prøvet alt (tror jeg). Det er blivet skiftet termostet, Jeg har luftet den ud (ved at pille slangeren af ind til kabinen), men lige meget hjælper det!!! Er der andre ting det kan være???
Varmeapperatet virker som en radiator i dit hus. Kølevandet i motoren løber gennem en regulator ind i radiatoren i kabinen. Denne regulator kan sætte sig fast og ikke lukke nok vand igennem. Er det en gammel Astra, så luk mootorhjælmen op og find regulatoren. Du kan kende den ved: Aluminium og sidder mellem nogle slanger der er ca 2-3 cm tykke. Du finder den øverst imotorrummet bag ved motoren, hvor der går en slange ind i kabinen midtfor. Kør motoren HELT varm med fuldt åbent for varmen i kabinen, luk op til motorrummet og føl så på slangerne foran og bag regulatoren, er slangerne ikke lige varme, er regulatoren sikkert tilstoppet. Ny på - eller fra en hugger. Det KAN være en luftlomme i varmapperatet, der spærrer for gennemgangen - her gør du sådan: Kør bilen hen, hvor du kan køre forhjulene op på en kant 30 cm over niveau, træk håndbremsen og lad motoren gå i tomgang - den skal være helt varm. Tag nu kølerdækslet af - og vent 10 min. med motoren igang

 

Hej uldal,

Selv om det er længe siden, håber jeg du stadig lytter med :-)

Jeg synes ikke jeg kan finde omtalte boks - Hedder det en "radiator" ? Eller er det sådan en her jeg er på udkig efter Varmelegeme  ?

Mvh
Dan
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis