hvid affarvning af bord

hejsa
min sofabord har fået en hvidaffarvning i den ene ende af bordpladen.
tror det er kommet efter der har stået en pizzabak for har været fugtigt i et par dage.
bord er lavet af en møbel snekker sidste år. og har ikke været gratis derfor synes jeg det er træls. bordet er i øverigt lakkert.
er der noget man kan gøre for og fjerne denne affarvning


 do it youselv

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fandt dette på nettet, håber at det kan bruges.

Bord, skjolder på
GDS
Hvis du har et gammelt bord, der har fået skjolder efter varme ting, kan du fjerne skjolderne med cigaraske. Metoden kan kun bruges på de gamle lakker - fx shellak.

Du skal bruge:

Materialer:

› Cigaraske efter en dyr cigar
› Slipol
› Madolie
› Klude

Fremgangsmåde:



1)

Hæld den fine cigaraske på bordet der, hvor skjolderne sidder.

2)

Hæld en sjat madolie oveni.

3)

Slib skjolderne væk med en klud.

4)

Tør bordet godt af.

5)

Ryst Slipolen og hæld lidt på bordet.

6)

Fordel Slipol'en med en klud.

7)

Lad Slipol'en tørre. Den skal blive hvid i overfladen.

8)

Polér derefter bordet med tørre klude. Hver gang kluden er fyldt med Slipol skal du vende den og finde et rent stykke. Skift ofte kluden ud.

hvis det er vand der har lavet en skjold i lakken, kan du forsøge det gamle trick med sprit !

du fordeler en lille smule sprit på skjolden , sætter ild i spritten et øjeblik, ikke så længe,at der går ild i lakken,det kan virke voldsomt, men det er ganske effektivt,

efter et par gange kan du se at lakken bliver klar igen, det du gør , det er at det vand som er trukket ned i lakken det vil fordampe, og dit bord bliver som nyt igen 


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hehe.... Der røg vidst en del borde på den bekostning, efter Hr Leth havde vist det i det der gør-det-selv program for en 10 år siden;)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
du skal selvfølgelig ikke lade det brænde ret længe, og du skal ikke frådse med spritten, men det virker altså!!!!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

hejsa og tak for svarende jeg har været igang med spriten og bordet er nu fint igen.
min fremgangs måde er følgene
1. tørre bordet rent så der ikke er skidt eller andre ting.
2. tag et stykke papir væd det godt til med sprit
3 put det på bordpladen på området.
4 sæt ild til det, og sluk det igen med en godt fugtigt klud. efter kun 2-3sec ikke længere
5 tør efter med en tør klud eller viskestykke.

er det ikke nok så gentag det igen.- lad det ikke brænde ret langt tid, der skal ikke meget til før bordet får brændt lakken.

 do it youselv

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis