Emhætte - defekt kontakt

Jeg har en Blomberg emhætte, hvor kontakten til lyset virker fint, men kontakten til selve motoren er defekt. Når jeg kigger på pladen er lodningen ved den defekte kontakt sort. 

Se vedhæftede billede hvor 1. kontakt fra venstre er lyset som virker fint. 2. kontakt er det første niveau til motoren, og det er den jeg mener er defekt. Man kan tydeligt se at den er brændt af.

Hvad betyder det, og hvad kan der gøres?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du måleudstyr, så kan du evt. prøve at måle gennemgang på det sorte ben, men som jeg umiddelbart kan se kunne det sagtens tyde på at kontaktsættet var futtet af, but better safe than sorry! :-)

Næste projekt er så at skaffe en erstatning, hvor gammel er emhætten?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Emhætten er ca. 8-9 år og kører som sådan upåklageligt.
Der har inden det totale nedbrud været "løs forbindelse", og når den er kommet igang kører motoren fint. Det er en model med motor på loftet.

Jeg har polsøger og multimeter hvis det er det du spørger til.

Når jeg tænder kontakten giver det nogle gnister i den lodning du kan se er sort, og så lugter der ellers brændt.

Jeg tænker at det muligvis kan være nok at udskifte den ene kontakt, hvis det altså er muligt.
Det er uden det mindste tvivl muligt, hvis du mener og har konstateret den er 100% defekt, så er det bare at finde en ny, men det kan altid være kringlet at finde en ny kontakt, som jeg kan se her "stikker" kontakterne desværre ud, som de faktiske trykknapper, hvilket betyder man skal finde identiske kontakter. Har du mulighed for at finde et modelnummer/producent på kontakterne?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!

Jeg ved ikke lige om jeg kan dømme kontakten 100% død, når det gnistrer når den tændes. Et eller andet med strøm må der ske.

Er det en dårlig idé at lodde den og forsøge igen?

Ikke spor, du kan sagtens lodde den igen, men hvis du har et måleinstrument der kan måle gennemgang og modstand, så må du meget gerne prøve det. Du kan evt. måle modstanden over kontaktsættet og samligne med en måling på et af de andre kontakter, så kan du også se om der evt. er en halv afbrændt leder i knappen.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Annonce

OK - tak skal du have for hjælpen so far.

Jeg forsøger igen i morgen, og vender naturligvis tilbage med et svar.

Held og lykke :-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Tror nok den bare skal loddes og så kan den køre et par år igen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Den er loddet, og det virker fint.

Tak for hjælpen

God fornøjelse!

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis