Renovering af fælge

Jeg har nogle BBS fælge der har nogle kantstensridser og er lidt irede og grimme at se på..
De er blevet brugt af forrige ejer til vinterfælge så klart de meget slidte pga alder, og vejret de udsat for og oftest ikke dem man plejer mest jo..

Men jeg har så tænkt mig at bruge noget til at fjerne alt lak.. Noget ret hårdfør stads som jeg ikke kan huske hvad koster..

Så vil jeg slibe med sandpapir der hvor der er kanstensridser men der er ligesom sådan en kant rundt som jo så skal opbygges igen for vil se dumt ud med en bule ind hvor jeg har slebet.. Kan jeg bare bruge noget metalspartel og opbygge med igen?

Derudover vil jeg også slibe der hvor de er irrede..
Noget specielt jeg skal huske der?

Ellers vil jeg give den sink-stads (ka ikk huske hvad det hedder) for har hørt det skulle være godt imod forebyggelse af rust..
Dernæst en god grunder og så male dem op igen..

Nogen råd eller andet?

Mange tak allesammen..
Jeg har nogle BBS fælge der har nogle... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hans2.hansen den 05-01-2009 15:32

hvist du have det bedste ud af knokloriet.!

tigsvejs med tilsat alutråd på skaderne på fæglekanten

af den samme legering.

hvist man har værktøjet til formålet

er det sandblæsning og omlakkering der kommer ind .!!!


Desværre er der ikke værktøjet til det, og SÅ meget betyder de heller ikk så jeg vil ofre så meget på dem..

Kunne man ikke prøve med kemisk metal på det relativt lille stykke? Så vidt jeg kan se, er det begrænset, hvor meget tryk der kan komme herpå?

Har lige renoveret mine vinterfælge (udelukkende for at prøve det) og det var faktisk sjovt - lærte bl.a. hvor tydeligt fejl i forarbejdet træder frem, når man lakerer ;-)
Men resultatet blev rigtig godt - på 2 skridts afstand ser de ud som nye ;-)

Fik et hæderligt resultat ved at spartle med polyesterfiller, slibe (korn 100, 150 og 400 samt korn 800 vandslibepapir) grunde og lakere med Motip-produkter på dåse. Jeg kunne ikke finde noget sprøjtespartel, som jeg var blevet anbefalet (Thansen har jo ingen produkter på lager..) - men det tror jeg ville have givet "det sidste".


Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Jan R. den 05-01-2009 16:18

Kunne man ikke prøve med kemisk metal på det relativt lille stykke? Så vidt jeg kan se, er det begrænset, hvor meget tryk der kan komme herpå?

Har lige renoveret mine vinterfælge (udelukkende for at prøve det) og det var faktisk sjovt - lærte bl.a. hvor tydeligt fejl i forarbejdet træder frem, når man lakerer ;-)
Men resultatet blev rigtig godt - på 2 skridts afstand ser de ud som nye ;-)

Fik et hæderligt resultat ved at spartle med polyesterfiller, slibe (korn 100, 150 og 400 samt korn 800 vandslibepapir) grunde og lakere med Motip-produkter på dåse. Jeg kunne ikke finde noget sprøjtespartel, som jeg var blevet anbefalet (Thansen har jo ingen produkter på lager..) - men det tror jeg ville have givet "det sidste".


Jeg har aldrig rigtigt rodet med kemisk metal før men jo kunne man sikkert.. Har bare hørt mange bruge spartel og læst om mange der har det os, plus det har jeg og kender jeg..
Mht. tryk så ska du regne med dækkene ikke bliver kone dæk der stikker ud over kanten så den vil stå som det første til at ta kantstenen hvis det endelig skulle ske..

Men mine vinterfælge er også for at prøve og lære.. og tror sku ikke det kan blive værre for de sku ikke for fandens kønne.. Det ikke dem på billedet men blot for at illustrere..

Polyesterfiller er det ikke det samme som spartel`?
Min ide var jo som sagt at slibe alt maling osv. ned med nitromors og så slibe hvor der er rust og hvor der skal repareres stenslag/hakker.. Så give den noget zink-grunder på den nøgne fælg og metal for at forebygge fremtidig irring for hurtigt..
Så slibe ned der hvor der skal repareres og så give den spartel og reparere stenslag/hakker..
Så bagefter sprøjtespartel for så kan man se eventuelle ujævnheder hvor den lige skal gåes lidt bedre efter..
Derefter grunder og noget maling.. Og så til sidst en 2-3 lag klarlak for den skulle blive lidt mere hårdfør..
Rep. af Alufælge.

Hvis det bare er mindre skader på selve fælgkanten, Har jeg en 2 komponent spartel der er beregnet til aluminium.
Den er lige som modelervoks at arbejde med. Den hedder LPS Alustic.

De 2 komponenter er lige som modelervoks, man tager bare et stykke af hver og ælter det til det er ensfarvet, så har du 15 min til at arbejde med det. Pris for e rør. 140,00 Kr.

Allan
Tlf. 22 46 31 31
[email protected]


Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også