Hunden tisser altid samme sted.

Vores hund tisser altid samme sted når det er dårligt vejr. Alle de steder hvor den ellers tisser er det godt for græsset, det står her flottere og grønnere end på resten af plænen hele sommeren, men lige der hvor den overdriver, er der en m2 der er helt brun og vissent.

Hvad er det i tisset der overgøder græsset, og kan man give det et antikemikalie der neutraliserer tis ?.

Er der en tisseekspert til stede ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vores hund tisser altid samme sted når det er... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en Bulldog hun, og nej det er alm. vandladning, den roder heller ikke bag efter. Så der er nok håndværker effekten der er tale om.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter
Når det nu kun er i dårligt vejr at den bruger den græsplet, hvorfor så ikke lave et overdækket sted til den, et sted hvor det ikke gør noget, der er tættere på huset og nemt at skylle rent. Det ville være rart for både dig og hunden.

Hilsen Helle
Henrik:

Den har du vist misforstået. KTM har ret. De afgrøder du nævner bliver sået som efterafgrøde i stubmarker for at opsamle kvælstof og forhindre udvaskning. De holder altså kvælstoffet og frigiver det igen når de bliver pløjet ned i foråret. Der er lovgivet omkring din mængde af grønne arealer som fx brak og græsmarker. Heri indgår også mængden af efterafgrøde så det bliver også brugt til at holde procenten oppe

Vagn:
Du snakker sort. Alle afgrøder kan få for meget kvæltof. Du kan fx tydeligt se de steder i marken hvor der har været mødding. Korn/græs burde gro godt, men det er lige modsat. Kvælstof er ren gift når mængden bliver stor nok!
Hej Kasperk, jeg er født på landet med åben mødding, jeg har aldrig oplevet noget har fået for meget kvælstof. Far fik altid afgrøder og marker analyseret med henblik på gødningsmængde, der blev både brugt kunst og naturgødning. Når man læser konsulenters råd om græsgødning står der altid "gødning hvor kvælstoftallet er højst og så højt som muligt". Tja, det er så ? hvilke gødningsart der har været mest af på møddingerne, hvem har produseret det. Men nu er vi inde på en sidegade med hundens tisseri og dets virkning, hunde markerer sig med urin både hanner og hunner og den smule der afleveres kan være ret så stærk. Vi har også haft hunde der har tisset samme sted på græsplænen uden anden virkning end at græsset havde en kraftigere vækst, at markere er jo ikke at tisse som sådan

<p>Findes der savværker på sjælland som&#160;fører ipe træ</p>
Annonce
Hej Vagn.
Den går altså ikke med din teori. Det er faktisk meget nemt at overgødske med kvælstof, og i øvrigt alle andre gødningsstoffer.
Hvis dyr og mennesker pisser for intensivt det samme sted over længere tid, vil alt planteliv forsvinde.
I gamle dage, hvor man kørte ajle ud med en tønde på en vogn og blot et spredeblad, så man også afsvidning i græsset, der hvor man åbnede for tønden, når snoretrækket til åbning ikke virkede, og det stod og løb inden man kom op på traktoren og fik gang i vognen. Det kommer så igen til næste år i almindelighed.
Du ser det også, hvis man spilder lidt kvælstofgødning på marken ifm opfyldning af gødningssprederen. Der kommer helt sikkert en sveden plet. Kvælstof i for store mængder, herunder hundepis, er stærkt svidende/ætsende.

Du har nok blot været mere omhyggelig end mange andre, så du ikke har oplevet disse afsvidninger! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Vagn
At konsulenten anbefaler gødningen med højest kvælstof mængde betyder ikke at græsset kan bruge uendeligt meget kvælstof, men betyder derimod at det ikke har brug for så meget fosfor og kalium som er de 2 andre dele i en almindeligt NPK gødning.

At der både bliver brugt kunstgødning og naturgødning hjemme ved din far siger heller ikke meget da det er ganske naturligt at suplere naturgødningens "svage" sider med kunstgødning designet til formålet.
Næste gang du gøder din plæne så prøv at tage en håndfuld og smid den på samme sted, hvis du ikke er overbevist endnu, bliver du det hen over sommeren.

Det kan godt være du er født på landet...Det er jeg ikke, men er til gengæld uddannet landmand med speciale i planteavl så jeg har læst en del om gødningens virkning efterhånden

Skrevet af Kasperkk den 07-01-2009 19:45
.... så prøv at tage en håndfuld og smid den på samme sted, hvis du ikke er overbevist endnu, bliver du det hen over sommeren.



Det kan gøres hurtigere. Giv plænen en god gang saltpeter en sommermorgen, hvor der stadig er dug i græsset og vejrudsigten i øvrigt lover tørt og solrigt. Allerede samme dag vil virkningen vise sig, og efter et par dage er grønt blevet til brunt 


M.h.t. Peters oprindelige spørgsmål om en "kvælstofneutralisator" tror jeg at den enkleste løsning er udvaskning. Altså at smide en spand vand på stedet med jævne mellemrum for at fortynde og fordele "gødningen" over et større område.
@Lars ON

Ihh at tænke sig at nogen har husket mig og mit problem efter så mange indlæg :o) tak


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis