godkendelse

 hejsa , vi købte et hus for 5 år siden , huset består af en del oprindelig hus og så en nok gommel del af en stald som er lagt til . da vi købte huset begyndte vi straks at renovere den del af huset ,(bad , bryggers og 3 værelser) det hele er renoveret til min de regler der var på det tidspunkt ,(300mm gulvisolering, 100mm ekstra på vægene,nye vinduer med lavenergi ruder) det eneste der ikke er så godt er loftshøjden som kun kunne blive 208 cm men det ku vi godt leve med , efterfølgende har vi så nu fundet ud af at det ikke er blevet godkendt da forgående ejere lavede det for 15 år siden (fik sku ikke lige checket det da vi købte uden mægler og ikke gennemgik bbr`n . hvad nu , kan vi få en dispensation for højden eller skal vi ansøge men "forkerte" tal og håbe på de ikke kommer ud og checker eller hvad f gør man .. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der er noget om at ejerskifteforsikringen dækker hvis det ikke er lavet efter de regler der var på det tidspunkt det blev bygget. nu ved jeg ikke om du tegnede sådan en? hvem er det skal komme og godkende det, er det dit forsikringselskab?

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

De bliver svær men tag en snak med komunnen om hvad der skal ske fra nu af.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

vil helst lige høre om der er nogen der har prøvet lignende før med manglende højde (lige målt efter der er 214 helt nøjagtig ) og ja det er den "tilbygning" ca 60m2 det drejer sig om , ham der lavede det for lang tid siden hørte på teknisk forvaltning om hvad der skulle gøres og de sagde at var det i eksisterende bygning skulle han bare gi besked når de var færdig så det kunne skrives i bbr,n men dengang var der jo ikke de samme regler og lidt nemmere med de små kummuner , men han fik jo ikke lige styr på det mens tid var , det er en go ven af mig så ikke noget en vej , jeg skulle jo også selv ha set mig for inden jeg gik igang med det ,
Se mere i §§ 16, 17 og 18 i bekendtgørelse af byggelov:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=87573

Og på side 22 i Vejledning for Byggesagsbehandling:

http://www.ebst.dk/file/3795/vejledning_byggesagsbehandling.pdf

I bund og grund står der, at du har pligt til at lovliggøre disse forhold. Dette sker ved at snakke med kommunen, som enten kan vælge at lovliggøre dig byggeri ved at give en byggetilladelse eller at kræve, at byggeri lovliggøres efter gældende normer. Du skal nok i gang med at ansøge om en dispensation i forhold til en ansøgning om byggetilladelse.

Du må under ingen omstændigheder opgive "pyntede" tal i forbindelse med en ansøgning, da du således vil sandsynligvis vil handle i ond tro. Hvorved du kan blive pålagt at betale erstatning/genopretning ved et fremtidigt salg.

Dit næste er som en anden skrev, at kontakte teknisk forvaltning i din kommune og forklare dem situationen. Vil de ikke samarbejde (godkende det som der er nu), så få juridisk hjælp fra en advokat til at skrive en ansøgning om byggetilladelse indeholdende en dispensation for de givne forhold.
Annonce
Tror jeg har prøvet nået ligne. Men skal lige forstå helt. Er det tilbygningen på de 60kvm der ikke er godkendt. eller lofthøjden på 214 der ikke er godkendt. ligger det i skel? hvor stor er din grund?
det er en del af huset ,gammel stald på 60m2, som er lagt til beboelsen for ca 15 år siden uden at ha fået lov til det , grunden er stor nok 16 000m2 , det er kun højden jeg ikke kan opfylde
hmm forstå ikke lige hvad du mener med du ikke kan opfylde højten . Er der ikke højt nok til loftet eller hvordan.
et rum, som bruges til beboelse, skal minimum 3,5m2 af det samlede gulvareal være minimum 2,3m højt. Desuden skal rummene være såkaldt hensigtsmæssigt udført. Det betyder, at de har en fornuftig størrelse, passende adgangsforhold og lysmængde m.m. Det er op til den enkelte kommune, som behandler din byggetilladelse, at vurdere, hvad en fornuftig størrelse på et rum er.

 do it youselv

Selvom grunden er stor nok, så skal du have en byggetilladelse til at inddrage de 60 m2 til beboelse. Du skal derfor ansøge kommunen om godkendelse af byggeriet, hvor du samtidig søger dispensation, hvis de mener, at du ikke opfylder krav til indvendig højde.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis