Min vaskemaskine larmer

Hejsa!

Jeg har en AEG øko-lavamat sensor-tronic 6550 og den er gammel. Den vil lige pludselig ikke køre tromlen rundt når den er fuld lastet med vasketøj. Den kan fint vaske når den er tom og den fint vaske to håndklæder og et par bukser uden problemer.

Men alt over det så kører tromlen ikke rundt. Det er en meget høj metallisk larm der kommer og motoren forsøger at dreje tromlen men den kommer ikke rundt når den køre ved lave omd. Så snart den skal i høje omd. kører den fint rundt men den metalliske skæren kommer i to sekunder før det sker.

Nogen der har erfaring med det? Jeg har tjekket remmen og den fejler ikke noget og kullene er lige skiftet for nylig.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
for mig kunne det lyde som lejerne i tromlen, prøv at åbne luge og tag fat i top og bund af tromlen og ryk op og ned, hvis den kan gi sig meget er de slidt ud

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Pil remmen og mærk efter om der er gået nogle af lejerne i motoren. Du vil sikkert og kunne mærke om tromlen går stramt eller ej.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Umiddelbart går både motor og tromle rundt uden at der føles modstand men jeg synes tromlen larmer når jeg kører den rundt manuelt. Jeg tror næsten osse kun det kan være lejerne i drivhjulet, alt andet er jo stort set udelukket. Jeg skiller det ad og skifter lejerne og vender tilbage når det er gjort! :o)
det skal enten bankes eller presses ud, det sidste er klart at foretrække, måske du kan lokke dit lokale maskin eller smede eller auto værksted til det og samtidig presse det nye leje i

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Ja, det tænkte jeg nok... Jeg troede bare, der var en smart nem måde :o) Jeg har stået med alverdens værktøj og prøvet med vold.
selv folk der er vant til at skifte lejer på en vaskemaskine bander over dem når de skal ud, for de sidder rigtig godt fast :(

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

HAH!! Det lykkedes med det mest usandsynlige stykke værktøj jeg kunne finde... et mælkebøttejern, så kan det da bruges til noget fornuftigt. :D Kan man se om lejerne er slidt? Det er fyldt med smørefedt men det er rust farvet. Men lejet er ikke rustet...
Check for:
1) Sloer i lejet
2) Om lejet drejer frit (let og uden 'hak')

Hvis ikke saa er lejet doedt, men jeg ville nu skifte lejerne uanset hvad nu da du har skilt det hele ad.

Og naar du skal saette det nye leje i saa kan du bruge en top fra et topnoeglesaet til at skabe et 'uniformt' tryk paa lejet naar du banker det i, saa undgaar du at oedelaegge det.

/Hideout

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis