Lave lampeudtag lovlige

    Hej.
I lofterne i vores hus mangler der de dåser der ska sidde oppe over lampeudtaget. Er det muligt og få lavet det lovligt, uden at loftet ska pilles ned og nyt sættes op? MVH Allan
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er muligt at komme til lampe udtage oppe fra så ja, det er dog ikke et specil sjov opgave men det kan sagtens la sig gøre
Det er nedsænkede lofter i stueetagen, i et hus med 1. sal. Har bare set nogle huse, hvor der er monteret udvendige dåser, underlag tror jeg vist de hedder, ligesom  nogle stikkontakter på vægge. Ville være lidt træls og sku sætte nye lofter op, bare for at få det lavet lovligt.
MVH Allan
Ja så blir det mere end svært desværre, det er ikke altid muligt at lave det med udvendige underlag, det kræver at installationen enten er lavet med kabler eller du kan komme til at forlænge ledninger og rør så de kan komme med ned i underlaget
Hvad er årsagen til at du pludselig vil hae det lavet i dit hus?? Er det et hus i har købt for nylig???Så har du jo muligheden for at bruge din ejerskifteforsikring til at få det ændret. De betaler jo også din nye lofter og hvad der ellers skal til af stumper.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er fordi jeg er ved og lave en entre i stand. Vi har haft huset i omkring 5 år, og der stod i tilstandsrapporten at det var anbefalet og få lavet eltjek. Det fik vi lavet, så var sådan set godt klar over det. Så jeg ka nok ikke tøre den af på ejerskifteforsikringen, desværre. Tænkte bare ik over på daværende tidspunkt, at det ku kræve nye lofter, at få lavet lovligt. Troede det ik var så omfattende et indgreb. Det burde jeg selvfølgelig ha undersøgt nærmere dengang. Det har jeg så lært, til næste gang vi ska handle.
Annonce
Skrevet af adr den 02-01-2009 11:33
Det er nedsænkede lofter i stueetagen, i et hus med 1. sal. Har bare set nogle huse, hvor der er monteret udvendige dåser, underlag tror jeg vist de hedder, ligesom  nogle stikkontakter på vægge. Ville være lidt træls og sku sætte nye lofter op, bare for at få det lavet lovligt.
MVH Allan
lidt info om hvordan din installation er lavet ville hjælpe.

er det med kabler?,
 ledninger i rør?
er rørene i plast eller metal ?
ligger de skjult i det gamle loft eller på underside af bjælke?. osv.

de dåser som jeg tror du mener er et 50x50 lampeudtag med underlag, og må ikke anvendes til loftmontage mere da det ikke er beregnet til større træk belastninger.


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Det er ledninger, der kommer ud af nogle metalrør. Loftet er ik sænket mere end 3-5 cm, så det er vel nærmest sat direkte på det gamle loft, og rørene når ned til overkanten af det "nye" loft. Huset er fra 1928. Og tak for svarene forresten;-)
Skrevet af Gert.m den 02-01-2009 12:33
Skrevet af adr den 02-01-2009 11:33
Det er nedsænkede lofter i stueetagen, i et hus med 1. sal. Har bare set nogle huse, hvor der er monteret udvendige dåser, underlag tror jeg vist de hedder, ligesom  nogle stikkontakter på vægge. Ville være lidt træls og sku sætte nye lofter op, bare for at få det lavet lovligt.
MVH Allan
lidt info om hvordan din installation er lavet ville hjælpe.

er det med kabler?,
 ledninger i rør?
er rørene i plast eller metal ?
ligger de skjult i det gamle loft eller på underside af bjælke?. osv.

de dåser som jeg tror du mener er et 50x50 lampeudtag med underlag, og må ikke anvendes til loftmontage mere da det ikke er beregnet til større træk belastninger.


Det er jo også muligt at lave det med csp eller clips rosetter...
Han kan sagtens bruge 50*50 udtag, det er jo trods alt de færreste der hænger lamper direkte i aflastningen på et lampe udtag mere

Rørende forlænger du med en muffe, så de kommer ind i udløbsrousetten, de skæres til i længde så det passer

http://www.elonlinesalg.dk/plastroer/polykonmuffe-16mm-kort.htm

Under loften sættes en udløbs rouset http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=554T5400
Ledningerne i rørende skal kunne nå ned i udløbsrousetten på forsvarlig vis, eller skal de skiftes...

Der er også komme et nyt underlagt til lampeudtag, tror den giver lidt mere plads, og så giver den faste klemme da der skal monteres et Ø80 Lampe udtag i denne.
har dog ikke selv prøvet denne!

http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=503R5410
http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=183A5004

Hvis det kun er 3-4cm kan du bruge afstandsringe.... www.lk.dk og søg på afstandsringe..

Det kræver naturligvis at lederne er lange nok, til at man kan arbejde med dem...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis