"Hus" til varmepumpe

Overvejr lidt at bygge et lille "hus" til udedelen på min varmepumpe, mest for at den ikke skal stå og se grim d men også for at fjerne lidt af støjen fra den..
Er der nogen der har erfarring med det?
Forestiller mig en kasse der er ca 5 cm større end udedelen så der er plads til lidt støj isolering, vil det være en dårlig ide?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke lukke for luft tilførelsen til pumpen, så vil den ikke virke.

Tror ikke den vil blive dæmpet meget.
Hvilken type pumpe har du? Jeg har en panasonic, den siger ikke meget.

Min tanke er lidt at hvis luften i kassen hurtigere blir varm så skal der vel ikke så meget til før at væsken blir varm og flyttes ind i huset?

Hej.

Nu ikke opfinde evighedsmasikinen

Det eneste sådan et lille hus vil gøre er at give læ og dække for yderdelen ik andet.

Min yderdel til Mitsubishien sidder i en udekælder på ca 35 m² temperaturen dernede er altid omkring 2-3 grader højere end udenfor selvom at yderdelen til varmepumpen kører rigtig mange m³ luft igennem hver time.


PE

Så det vil altsår ikke skade at den kommer ind i sådan et lille hus?
Der ska selvfølgelig være huller foran blæseren så luften kan passere frit :)
Annonce

Hej.

Nej det vil det ikke. Huset man sætter op foran maskinen skal bare have det samme udluftningsareal som der er på manskinen, så skal det nok blive godt.

Det lille hus vil også beskytte for grene, blade og sne som nok er dens største fjende rundt bagsiden hvor den indtager luften.


PE

Du må endelig ikk lave kassen for stramt rundt om. og husk at lave den så den nemt kan pilles af. Et andet råd ville være at lave skrå brædder rundt om med god luft imellem så den kan hente frisk luft, det er jo luften den henter varme fra. og skal kunne komme af med det igen. Ang støj tror jeg det har modsat effekt, da der kan forekomme resonance pga modstand i "huset" du laver. sørg for god luft.

Taler af erfaring da vi sætter mange anlæg op.

Selvgjort - er velgjort!
Jeg har fået bygget den færdig, og er egentlig rimelig tilfreds med resultatet..
Jeg har lavet et stort rundt hul omkring blæseren så luften kan komme væk, er der nogen der har en ide til hvad jeg kan sætte i det hul for at pynte lidt på det?
det er vigtigt at luften har fri tilgang til bagsiden af din unit. forsiden hvor ventilator afgangen er bør du ikke dække med noget. Det er en kompromis mellem energiforbrug og æstetik.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis