Hurtigere på bagbord end styrbord?

Jeg har haft sejlbåd i et år nu, en jeanneau 22. men når jeg krydser sejler
båden ca. 1,2 knb hurtigere med vinden ind fra styrbord end med vinden ind
fra bagbord????

er der nogen der har en umiddelbar forklaring på det.

på forhånd tak

Hilsen

Andy

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En forklaring kan være, at din mast ikke står præcist lodret (dvs. vipper
til siden). Har du tjekket det?

Mvh
Erik

Det er helt korrekt, at hvis din mast ikke er spændt lige hårdt op i top- og
undervant i både styrbord og bagbord side, vil det give en uens hastighed
ved kryds på de to halser. Hvis eksempelvis de styrbords vanter er mere slæk
end de bagbord, vil masten "falde ud" til læ ved kryds på styrbord halse.
Man kan få et "apparat" til at måle spændingen i vanterne, som kan give et
fingerpraj om, hvordan din mast skal stå!

En anden forklaring kan være, at propellen til din log, ikke sidder præcist
i bådens centerlinie. Det er dog de færreste, der gør dette, men jo længere
propellen kommer fra denne linie, vil det give en uens hastighed, pga.
forskelligt vandpres på propellen på de to halser. Hvis eksempelvis din
propel sidder meget til styrbord i forhold til centerlinien, vil det give et
større vandpres på bagbord halse end på styrbord

Andy Andersson
Erik har ret. Masten står skæv. Stram dit vant op, så hulkelen er helt lige
hele vejen op - også under belastning (krængning på 20-25 grader)

Vantet på gerne stå stramt på din bådtype...

Kærlig hilsen
Poul Friis

Jeg glemte at tilføje, at når det drejer sig om 1.2 knobs difference på de
to halser, er det nok næppe propellens placerin, der udgør hele fejlkilden!

Mikael Jespersen
Blot et tip til at få masten til at stå (tilstrækkelig) lodret:
brug storsejlsfaldet til at måle fra toppen af masten og ned til dækket
(symmetrisk ens punkter på dækket i styrbord og bagbords side). Så står
masten 'tilstrækkeligt lodret' til almindelig amatørbrug. Man kan _ikke_
vurdere, hvad der er lodret ved at stå på dækket og kigge op i luften.....
det _har_ jeg selv forsøgt en gang ;-)

Mvh
Erik

Annonce
Fedt med den store respons.

min logpropel sidder rimelig tæt på centerlinjen.

Uden sejl står masten lige, men jeg kan forstå at jeg skal prøve om den
"krummer" til siden under belastning

Tak for hjælpen

Hilsen
Andy

Det er efterhånden mange år siden jeg lavede dette spørgsmål.. og da jeg fandt grunden kunne jeg ikke finde tilbage til dette forum.. nu sidder jeg med en ny bruger og finder mig eget og gamle indlæg...

Båden jeg købte var jo brugt.. ham der havde den før lærdte mig at binde forfaldet til søgelænderet/talerstolen i den ene side.. og det havde den forrige ejer også gjort. Altid i samme side - jeg fortsatte også med det.. og så blev forfaldet jo tottet så det ikke larmede.. Med de resultat at gelænderet blev trukket ind.. og når jeg så satte forsejl og trimmede det efter søgelænderet sad sejlet simpelthen ikke lige så lange inde som i den modsatte side når det flugtede med gelænderet..
Nu sidder forfaldet, i havn, ud om min saling og ned til spilerstage øjet.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

en lidt besynderlig måde at trimme på

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
nej ikke hvis man tror at man totter forsejlet lige meget... det så jo forkert ud men det tog lidt tid før jeg så at det var synsbedrag pga søgelænder..
jeg trimmer efter hvordan sejlet står men når det ser ud som om det altid var mere tot til den ene side undre man sig...
og så var jeg jo meget grøn der.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja da, din mast står forkert. Den trænger til at blive trimmet op.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis