Ridser i nylakeret gulv

Vi står midt i en meget lang og problematisk historie med behandling af vores trægulv - og har nu brug for nogle gode råd :o)

Gulv: Gammelt fyretræsgulv i Københavner lejlighed
1. behandling: afhøvling, bejdsning og 2 gange spritlak (udført af professionel)

- Vi var meget utilfredse med farve

2. behandling: påføring af lakbejdse og 2 gange vandbaseret Faxe gulvlak - ekstrem stærk (udført efter vejledning fra farvehandel)

Vi endte med at blive rigtig glade for resultatet, men efter at gulvet er blevet brugt 2 gange med få middagsgæster, er hele gulvet fuld af mælkehvide ridser i lakken. 
Hvad er der sket ?
Har vi valgt en dårlig lak ?
Er der noget vi kan gøre ?
Vil ridserne forsvinde hvis vi lakerer det hele igen? Og hvordan undgår vi at ende med så sart et gulv ?

Vi har haft et lignede gulv i en anden lejlighed i samme ejendom (hvor bejdse og lak var udført af professionelle) og hvor der aldrig var disse problemer.

Håber at der er nogen som kan hjælpe

Med Venlig Hilsen

Christina

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder umiddelbart som om at lakken ikke har været hærdet ordentligt op inden i brugte gulvet. Der skal meget udluftning til når i bruger vandbaserede lakker og jeg vil tro at der skal gå mindst en uge med de temperaturer vi har på denne tid af året.
Der er nok ikke andet at gøre end at slibe gulvet en gang til med fint sandpapir, aftørre det og begynde forfra med lakken.
Jeg har aldrig haft fidus til de der vandbaserede lakker på gulve, jeg har fået på hatten for det, men det ændre ikke min holdning. Gulvlak skal være en rigtig olie baseret lak eventuelt en go gammeldags fernis, det kan holde.

V.h.  Håndværkeren

Vi overvejede også hærde tiden, men gulvet har stået i de 14 dage som forhandleren anbefalede, inden vi brugte det.
Vi lakerer gerne igen, men er lidt beklemte ved at bruge den samme lak, hvis det er lakken, der er problemet.

Mens sprit lak går jo ikke ovenpå vand lak(?)

Jeg ville også umiddelbart tippe på tørretid - men måske også vedhæftning. Der er forskelle i styrken og smidigheden på en spritbaseret og en vandbaseret lak - har oplevet det et par gange, hvor det nærmest ser ud, som om den vandbaserede "knækker".

Jeg ville tage den op med farvehandleren - vedkommende har enten instrueret forkert - eller solgt Jer det forkerte. Hæfter mig lidt ved lakbejdsen - kunne godt forestille mig det ikke hæfter ideelt på et lakeret gulv....
 


Mvh.

Jan R.
kunne nu mest lyde som om i ikke har filt under møblerne , så kommer der hurtigt ridser
i kan sagtens bruge gulvet efter 1 uge hvis i passer lidt på , men de fleste lakker er 3-4 uger om at hærde helt igennem
men uanset hvilken lak i bruger , så SKAL i have filt under alle møbler
hvis det er mange ridser der er kommet nu , kan i prøve med lakfrisk , den kan godt rede de helt små ridser , er det ikke nok , så slib gulvet let med et meget fint slibenet , og laker det igen
i skal kun lige rense overfladen med slibenettet ( der skal ikke slibes i bund ) og giv det så en gang lak igen , alt efter hvor meget den gamle lak er hærdet , kan det blive nødvendigt at lakke 2 gange , men vil tro at det er nok med 1 gang , men det kan i se dagen efter i har lakeret

MVH
gulvmontøren 

Vi har haft farvehandleren ude og kigge på gulvet efter at det havde været i brug første gang, men eneste melding var desværre blot, at vi vores stole havde været for hårde, at det ikke var rigtige ridser og at det burde kunne vaskes af med grundrens.

Det har dog ikke vist sig at være tilfældet og stolene som står på gulvet er samme stole, som vi har haft på vores tidligere (også lakerede) gulve (med gummidutter under). Dertil kommer mange af ridserne også af sko, men det har vi heller ikke tidligere haft problemer med

Vedr. vedhæftningen, så ved jeg ikke om lakbejdsen er problematisk.

Umiddelbart virker det ikke som om at det er bejdsen der skrabes af, men selve lakken, der bliver mælkehvid. Kan det have noget med vedhæftningen at gøre?

Vi prøvede at vaske et sted med en grov svamp, hvilket resulterede i generel mælkehvid overflade. Det er som om at lakken meget nemt påvirkes.

Jeg har prøvet at vedhæfte et par billeder af gulvet.

Ridserne er som sagt kommet efter 2 ganges brug.

Annonce

Nederste billede viser et ubrugt gulv, hvar man både kan se første og anden behandling

Hvor ville vi eventuelt kunne købe "lakfrisk" og slibenet?

Søgte lige på "lakfrisk", men kunne ikke umiddelbart finde noget

vil tro i kan få det ved den lokale gulvforhandler , ellers kan de få det hjem
men er det så store ridser som det ser ud til på billedet , så er der nok ikke andet for end at give det en ny gang lak
surt , men det er min umidelbarre vurdering

MVH
gulvmontøren

Vi lakerer som sagt også gerne igen, men frygter at stå med samme problemer efter anden lakering. Altså et meget ømt gulv...

Er Faxe en ok lak?

Ridserne er kommet efter 14 dages hærdning. Ville det have været anderledes med en længere hærdetid ?

Så vidt jeg kan læse, kan vi ikke lægge spritlak ovenpå den vandbaserede lak...

Med de farver i har valgt kunne i liges så godt have valgt fernis, det holder bedre end nymodens lak.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis