Problemer med opstart af computer

Hej Alle

Jeg har nu haft min stationære computer i godt 3 år, og den har sådan set kørt fint. Imidlertid er den på det senere begyndt at opføre sig mærkeligt.

Når man trykker på "tænd"-knappen, går der ca. 1-2 minutter før den starter op. Efter nogle uger med dette problem, gik der ca. 3-4 minutter, og på det seneste ca. 5 minutter.

Desværre er problemet nu så stort, at den slet ikke vil starte op.

Er der nogen, som har en idé til, hvad der kan være galt?

Jeg gætter selv på, at der skal en ny strømforsyning i...

Jeg har et Lanparty bundkort fra DFI, hvor man kan starte computeren op ved at trykke på en knap på bundkortet - det har jeg selvfølgelig prøvet, således at jeg kunne konstatere, at der ikke er noget galt med den normale "tænd"-knap.

Håber nogen kan hjælpe?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er i fleste situationer strømforsyningen der fejl, men du kan jo nemt teste om det er strømforsyningen eller signalet fra "knappen -> bundkort -> psu" der skulle være synderen.

Manuel opstart af strømforsynigen forgår på 20/24 pins ATX-stikket, afmontere denne fra bundkortet, fin en klips/ledning og tag en tilfældig tyk sort leder (STEL/GND) og kortslut den med den TYNDE grønne ledning (PS_ON).

Starter den med det samme, så er det formentligt ikke PSU'en der er synderen.

Skal dog fraråde dig manuel opstart af PSU, hvis du ikke ved hvad du har gang i samt ikke tager forbehold for risiko for kortslutning/elektrisk stød.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Tak for din hjælp.

Jeg har nu prøvet at starte psu'en op alene (dog med nogle blæsere og dvd-drevet tilsluttet, da jeg har hørt, at det er bedst at starte en psu op med bare lidt belastning på), men "desværre" gik det fint, og psu'en startede op.

Det må derfor konstateres, at psu'en ikke er problemet.

Hvad kan det ellers være?

Skift strømforsyningen, det er helt sikkert nogle lytter i den så er brændt af.

Den kan godt virker hvis belastningen ændre sig, og det sker jo når du afmontere bundkortet.

Strømforsyningerne er elektrisk kompliseret i dag, og der skal ikke meget til før de går i stykker, desværre spares der på komponenterne, men så kan de sælge flere strømforsyninger.


----> hans2.hansen : har du defragmenter harddisken.!
Har du nogen sinde fået noget ud af det ? Jeg har snakket med mange om denne funktion, der er måske 2% der har brug for denne funktion, der skal skrives mange store fliler til HDD'en og slættes igen. Os normale brugere får næsten intet ud af denne funktion.

Mvh
Brian

Skrevet af El_Mariachi den 31-12-2008 14:53
Tak for din hjælp.

Jeg har nu prøvet at starte psu'en op alene (dog med nogle blæsere og dvd-drevet tilsluttet, da jeg har hørt, at det er bedst at starte en psu op med bare lidt belastning på), men "desværre" gik det fint, og psu'en startede op.

Det må derfor konstateres, at psu'en ikke er problemet.

Hvad kan det ellers være?

Som nævnt før så kan det sagtens være pga. belastningen fra bundkort der pludselig ikke er tilgængelig, du kan i hvertfald roligt starte med et skifte din PSU. For at skubbe dig lidt på vej kan jeg anbefale Antec Earthwatts, så kan du selv vælge hvilken størrelse du skal bruge til dit system.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Annonce
Det kan være en god idé - inden du går i løsnings mode at få identificeret fejlen. Prøv fx at rense ud i maskinen og fjern adware, vira, temp filer og andet fyld. Defrag og se om det hjælper først
Skrevet af castor448 den 05-01-2009 16:26
Det kan være en god idé - inden du går i løsnings mode at få identificeret fejlen. Prøv fx at rense ud i maskinen og fjern adware, vira, temp filer og andet fyld. Defrag og se om det hjælper først

Da det er en elektrisk fejl har det 99% ingen formål at rense harddiske(n) for div. problemer, så kunne en udelukkelse metoden være at fjerne data-forbindelse(rne) til harddisken(e).

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Jeg stod for et par måneder siden med et problem magen til dit. Min psu kunne sagtens startes manuelt, men tilsluttet bundkortet kunne jeg til sidst ikke få liv i den. Med en ny psu var alle problemer løst.

Prøv at se om ikke du kan låne dig frem til en psu, det er jo nok den nemmeste måde at fejlfinde på.

mvh,
Søren
Hmm... Jeg prøver at få købt mig en ny strømforsyning.

har du defragmenter harddisken.!


Det er unægteligt lidt svært, når maskinen ikke starter op ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis