28x120mm brædder, hvor?

Hej Folkens,

Jeg skal snart til at lave gulvvarme i huset og vil lige snyde på forhånd og lave en budgettering i de kommende næste dage. Er der nogen som har et link eller en ca. pris på 28x120mm brædder, som undergulv til flydende gulv? Så vidt jeg ved skal de være høvlet på begge side, så de plane, som overhovedet muligt.

På forhånd tak!

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skiver der skal laves gulvvarme og brædderne er til undergulv. Jeg antager du laver gulvvarme ved at ligge varmefordelingsplader oven på brædderne.
Hertil kan du bruge almindeligt forskalningstræ, også kaldet udskuds brædder.
Det billigste er 25mm x 100mm, uhøvlet. Det er tykt nok til at varmepladernes profil kan ligge mellem brædderne, som ligges med 5cm 'luft' mellem hver brædt.
Priser er knap 10kr per meter.

 

Der står både i min monteringsvejledning samt i byggefagets håndbog at der skal mindst bruges 28mm også af hensyn til den spændvidde jeg i forvejen har i gulvkonstruktionen, så vi skal tilbage til 28x120 igen, som nævnt. :-) Ellers tak for dit bud!

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Det er da vist ikke en HELT standard størrelse. Men jeg vil tro du kan få 32x125 ubehandlet, og hvis de så bliver høvlet, så er det vel omkring 28-30mm. Men prisen er også herefter. Du skal normalt slippe mellem 20 og 30 kr pr lb. meter. Hvis du har højden til det vil det sikkert være billigere at bruge nogle 45mm lægter, hvis bredden er et must, så kan du evt. bruge noget billigt spærtræ. Så ryger du da ned på omkring en 14-18kr pr meter.
Jeg er lidt nysgerrig på cc afstanden mellem dine bærende bjælker, her i huset (fra 1911) var der 80 - 90 cm. Gulvet er udført med henholdsvis lægter som bærer af fordelingsplader (dette i stueplan) herpå fuldlimet gulvspånplader selve gulvet 14 mm masivt junckers ask.

På første sal med de samme cc afstande anvendte jeg høvlet forskalling (22*95), ligeledes med fuldlimet gulvspån og samme asketræs gulv. Dette gulv ligger minimum lige så stabilt som det første, hvor lægterne er 37 mm - årsagen til lælgterne blev anvendt i første omgang skyltes et godt tilbud i forbindelse med indkøb til nyt tag.

Hvis man anvender lægte løsning går der 5 stk til pr "sprække til fordelingsplade" ved forskalling går der 3 stk til.

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale at opbygge gulvet med et lag gulvspån mellem det "varmefordelingsplade bærende" gulv, og selve brædderne øverst, man får heved et fantastisk plant undergulv, som også kan anvendes til andre gulvtyper hvis fremtiden skulle ønske dette. Jeg var selv bange for om gulvspånen ville "isolere" men dette er ikke tilfældet, faktisk virker det som varmespredende således at brædderne ovenpå virker meget homogene hvad varmen angår.
Skrevet af plougmand den 02-01-2009 11:46
Jeg er lidt nysgerrig på cc afstanden mellem dine bærende bjælker, her i huset (fra 1911) var der 80 - 90 cm. Gulvet er udført med henholdsvis lægter som bærer af fordelingsplader (dette i stueplan) herpå fuldlimet gulvspånplader selve gulvet 14 mm masivt junckers ask.

På første sal med de samme cc afstande anvendte jeg høvlet forskalling (22*95), ligeledes med fuldlimet gulvspån og samme asketræs gulv. Dette gulv ligger minimum lige så stabilt som det første, hvor lægterne er 37 mm - årsagen til lælgterne blev anvendt i første omgang skyltes et godt tilbud i forbindelse med indkøb til nyt tag.

Hvis man anvender lægte løsning går der 5 stk til pr "sprække til fordelingsplade" ved forskalling går der 3 stk til.

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale at opbygge gulvet med et lag gulvspån mellem det "varmefordelingsplade bærende" gulv, og selve brædderne øverst, man får heved et fantastisk plant undergulv, som også kan anvendes til andre gulvtyper hvis fremtiden skulle ønske dette. Jeg var selv bange for om gulvspånen ville "isolere" men dette er ikke tilfældet, faktisk virker det som varmespredende således at brædderne ovenpå virker meget homogene hvad varmen angår.
C/C mellem mine nuværende bjælker er ca. 790mm og det passer meget fint med at standarden for undergulv skal være ca. 86cm til kant for 28mm brædder.

Hvis jeg valgte gulvspånplader, så kan jeg lige så godt bygge nye strøer på 60 c/c og bruge spånplader med varmerørs spor.

Desuden så skulle der ikke være nogen fremtidige problemer da undergulvet ville med følgende konstruktion være godkendt til max 25mm overgulv, så jeg bekymre mig ikke.

Tak for hjælpen, men priserne på 28x120 dumper ind på mandag, så må jeg tage den derfra, løsningen bliver i hvertfald brædderne og spånplader i mine stueetage da jeg ikke har andre muligheder pga. skæve strøer. :-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis