Erstatte gamle bjælker med nye?

Vi er igang med et større renoveringsprojekt på vores hus fra år 1900. Vi kunne godt tænke os synlige bjælker, men de eksisterende bjælker er langt fra kønne og vil kræve megen arbejde for at gøre dem pæne. Der er skåret i dem, boret huller i dem og de har en del revner. Derfor overvejer vi at udskifte dem. Vi skal have nyt tag på huset og tænker på at gøre det i forbindelse med det. Er der nogen der har erfaring med det? Huset er 8.80 meter bredt. Kan man evt. med fordel skaffe bjælker fra Østeuropa? Vores nabo har udskiftet et par bjælker i hans hus. Han skaffede pommersk fyr fra Polen, men kunne ikke lige huske prisen.

Godt nytår

Hilsen Henriette

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har i overvejet om i ikke bare kunne sætte en skal på bagefter når i var færdige. Altså bare en snydebjælke. Det er jo bare og skære en skive af de gamle bjælker og der kan blive 2 skiver per bjælke. Men det er jo bare et forslag. Det gør det betydeligt nemmere og lave lofter, men det er selvfølgelig ikke de rigtige bjælker.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Flere steder har jeg også snydt på den måde Fiaght foreslår.
Ikke alene har jeg "snydt", men det har også styrket bjælkerne, der ligger med rigelig stor afstand i mit gamle hus. Et 25 eller 32 mm brædt eller planke i samme højde som bjælken på højkant, skruet godt fast i bjælken, styrker jo ganske gevaldigt.
På undersiden skruer man et "låg" på for at dække samlingerne, hvorefter der spartles og slibes, og "snyderiet" er dermed skjult.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jep, snyderi har skam været med i vores overvejelser. Men på de nuværende bjælker er der høvlet en slags grat (hedder det dét??) på kanterne, og det vil jeg også meget gerne have på de nye. Er det ikke svært at lave, når man bare sætter en skal på?

Hilsen Henriette

 

Den kan da bare høvles efterfølgende. Pas dog på at sætte skruerne i låget tilpas langt inde, så ikke høvlen får fat i dem! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Okay. Det vil jeg lige snakke med en af naboerne om. Han er nemlig snedker og har sikkert sådan en høvl.

Hilsen Henriette

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ellers kan der vel også blive råd til at investere i en nu har gang i så stor en ombygning af huset.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg ved ikke lige hvad sådan en koster, men det kunne der sikkert godt. Ellers er jeg sikker på, at vi kan låne naboens. Alle naboer er meget hjælpsomme. En af naboerne har lige brugt to dage på at hjælpe med at grave ud i huset. Andre har hjulpet med at lave stald. Og sådan er det hele vejen igennem. Det æ bår dæjli` :-) Vil desuden ikke investere i sådan en høvl, hvis den kun skal bruges til det ene formål og så bare ellers ligge og samle støv på værkstedet.

Hilsen Henriette

 

Lige et tillægsspørgsmål...

På et par af bjælkerne er der skruet støttebjælker på på begge sider. Velsagtens fordi de ikke er så gode længere. Hvad gør vi ved dem? Kan vi støtte dem ovenfra og fjerne dem på siderne? Ellers vil det blive umuligt at lave en kasse omkring disse.

Hilsen Henriette

 

Du skal bare have fat i en overfræser med det rigtge jern og så fræse "låget" på kanterne, så er der inge problemer med skruer eller søm der ødelægger skæret. Jeg har gjort det et par stede her i den gamle rønne.
Jeg skarede også et par nye bjælker på de eksisterende ved at save dem skråt af lige indenfor muren og så bruge et par sømbeslag og bolte, de blev fræset i niveu med overfladen på bjælkerne (med overfræseren) og spartlet/malet så det lægger man ikke mærke til.
Men det var så fordi tagetlige var skiftet.
Hilsen jørgen
Vi har lige fået et tilbud fra Nettrælasten på 12 nye T1 bjælker i dimensionen 150 x 150 mm x 9 m til 8000 kroner. Jeg tror vi gør det, at når taget skal pilles af, så ser vi hvor "nemme" bjælkerne er at skifte. Og vurderer vi, at det kan lade sig gøre, så skifter vi dem ud. For 8000 kroner orker jeg næsten ikke at bygge kasser omkring bjælkerne. Og jeg er lige ved at tro, at omkostningerne til træ hertil løber op i det samme. Viser det sig at være en nærmest umulig opgave at udskifte bjælkerne, så er det selvfølgelig det vi gør.

Tak for svar allesammen.

Hilsen Henriette

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også