Pudslag (gulv) med ringe vedhæftning.

Hej

Jeg huggede fornyelig ca 11 cm beton af mit værkstedsgulv (som havde fald), idet en del af det skal inddrages som hobbyrum. Derefter fik jeg den lokale murer til at ligge et nyt pudslag på, så det ligger i niveau med de tilstødende rum. Pudslaget har en tykkelse på 2-5 cm (ujævnt underlag).

Her 10 dage efter er det hele hærdet op, men samtidig kan jeg nu ane små sprækker i pudslaget visse steder, og på 3-4 kvm høre, at laget har rigtig ringe vedhæftning til det underliggende betongulv.

Jeg ringede til ham, og han vil kigge forbi på torsdag. Han fortalte at alt var udført efter forskrifterne, med grunding, forvanding (4 gange), etc., og at det generelt kan være svært at opnå god vedhæftning på et gammelt beton gulv (huset er fra '65). I øvrigt var det ikke umiddelbart noget han ville være bekymret for - men nu skulle han jo lige se det først.

Hvad siger I? Skal jeg godtage den hvis han fastholder det er uden problemer, eller skal der bare være vedhæftning alle steder? Jeg opdagede det ved, at jeg tabte en skruetrækker, og kunne straks høre den hule lyd. Derefter gik jeg det igennem (ca 15 kvm), og på ca 3-5 kvm er der meget hul lyd, samt de meget fine små revner/krakeleringer.

Dialogen er venlig og imødekommende - men hvis nu han ikk' mener det er et problem, skal jeg så skrue bissen på?

confused

/Bellini

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du husket at vande overfladen medens den hærdede op, hvis ikke skyldes det at det er tørret for hurtigt.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Har du husket at vande overfladen medens den hærdede op, hvis ikke skyldes det at det er tørret for hurtigt.

V.h. Håndværkeren


Det fik jeg ingen vejledning om var nødvendigt. Jeg tænkte selv på, om det skulle afdækkes med plastfolie, men eftersom han ikke havde sagt noget gjorde jeg intet....

/Bellini

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Selv om det holder i din tid, vil det formentlig hvis du engang sælger huset fremstå som en skjult fejl og mangel. Jeg har selv lavet flere af den slags puslag også i samme tykkelse, på gulve der er ældre en dem du beskriver (1927) og der har ingen problemer været, så jeg mener helt afgjort at du har købt en vare der ikke er i orden ved leveringen og at du ovenikøbet reklamerer så betidst at årsagerne ikke kan tilskrives andet end dårlig udførelse.

Når puslaget alligevel sidder løst er det vel heller ikke det store problem at banke det af og lave et nyt.

Hilsen
Allan
Hvis mureren har været lidt dovne... Ja undskyld, men det er der en del af dem der er. Så kan det tænkes at han har "gættet" sig til styrke og sammensætning af din eksisterende beton. Hvis han ikke rammer blandingen nogenlunde præcist, så vil du også kunne riskere at få ringe vedhæftning.
Måden jeg selv plejer at komme udenom dette problem på (virker ofte, men ikke hvergang), er at kaste ud på det gamle beton/puds lag. Giv det en omgang fliseklæb (groft, ikke glattet ud) eller en meget tynd beton, sjask det over det hele efter første eller anden vanding. Når det så har dannet sig nogle klumper af nyere beton eller klæber så har den nye beton lidt ekstra at holde fast i. Ligesom hvis du arbejder med gasbeton.
Det tager selvfølgelig lige en dag ekstra at vente på at det tørrer op, men forvandingen skal jo helst også ske over et stykke tid, så det plejer ikke at være et problem, med mindre mureren lige har haft for travlt til at komme forbi tilstrækkeligt mange gange og bese arbejdet. Det skal dertil siges at det virker ikke HVER gang.... Eller også er jeg også selv en sjuske når jeg kaster ud. Jeg har i hvertfald stadig fået nogle kvm med dårlig vedhæfning af det jeg rettede op på for et par måneder siden.

Men har du betalt for arbejdet, så skal det selvfølgelig også laves ordentligt, og så er det bare at tage fat i mureren og bede ham om at pille den del op der har dårlig vedhæftning og starte forfra i det område. Tag evt. en stor metalskruetrækker og bank på den nye beton med 4-6 cm mellemrum. Tegn krydser hvor der lyder hult, så har du et godt overblik over hvor stort problemet er. Gentag igen et par uger efter den nye reperation.
Jeg fatter ikke at folk undlader, enten at svumme eller bruge betonklæber. Der findes produkter lige præcis til formålet.
Jeg har aldrig lavet et gulv som er blevet skruk. Men det ville det have gjort hvis der ikke var brugt betonklæber....... Det kan fåes på alle trælaster og skal bare kostes ud sammen med vand, det kan da ikke være nemmere....

Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er en ommer hvis der betales fuld pris for noget som udføres halvt eller med fejl. Der er jo fremstillet flydespartel med fibre for speciel vedhæftning og holdbarhed, lige til dette formål. Der er endda firmaer som kun laver dette arbejde.

 

Nif, helt enig......

Man forventer profesionelle laver deres arbejde efter bogen. Det er jo det de skal føre en forretning på. Men der bliver sgu lavet meget klamp og lal rundt omkring.

Jeg siger ikke at det er nødvendigt at ringe til rådgivende ingeniører, hvis man skal mure et dørhul til. Men tingene skal virke, og håndværksfirmaerne skal levere et stykke fornuftigt arbejde.

Anders
Ok. Jeg gør tommelskruerne klar.

/Bellini

 

Mureren kommer en af de nærmeste dage og skifter dele af gulvet. Men kun fordi jeg bad om det - han syntes ikke det var nødvendigt, og gav ingen garanti for at det ville blive bedre.

Han havde vandet grundigt og svummet inden han lagde pudsen. Alt skulle altså være udført efter bogen. Hans erfaring med betonbinder var ikke overvældende som hans sagde - nogen gange er det godt, andre gange ikke.

/Bellini

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også