Bankende varmerør

Hej

Håber I kan hjælpe med råd!

Jeg bor i et hus, som oprindeligt var opvarmet af elektricitet. Der er nu indlagt varme ved naturgas, hvilket har medført, at der er trukket rør rundt i hele huset. Rørene løber inde i små paneler ved væggen. Det er paneler af metal.

Rørene kan pludselig begynde at banke og komme med lyde - men for det meste ingen lyd. Det er dog hver aften at rørene banker i et eller andet omfang.

Er det fordi rørene støder på panelerne grundet varme i rørene????

Hvad kan man gøre - hvad er optimalt? Jeg har tænkt på om jeg skal sætte rørskåle omkring rørene, så de er omsluttet af et blødt materiale. Eller sætte rørene i spænd.

Jeg har endnu ikke åbnet panelerne for at begynde, da det er et stort arbejde. Der skal fjernes paneler i hele huset og påsættes igen efter udbedringen og males.... Så jeg vil gerne være sikker på at jeg gør det rigtige inden jeg begynder og at jeg gør det optimale.

Er der nogen som har erfaringer med et lignende problem og ved hvad der skal gøres?

På forhånd tak! - og godt nytår!

Christian
Hej Håber I kan hjælpe med råd! Jeg bor i et hus... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tænkte det nok, det skal nok pexes - men det er en bankende og raslende lyd; ikke susende. Er der andre muligheder end ny rørføring?


kh. hilsen Mr. GDS 0

Hej igen

 

Om det er en bankende eller raslende lyde, giver ikke den store forkskel. Det er et typisk tegne på en begyndende tilstopning. Hvis jeg var dig ville jeg udskiftet røret med et stykke pex rør i en 28 mm. Dette løser helt sikkert dit problem.


<p>Bare spørg</p>
Hej Igen

Jeg har lige checket radiotorerne. På en radiotor er rørføringen vendt omvendt/forkert, med ventilen i den forkerte retning.

Kan det betyde, at det banker flere steder i huset? I rummet, hvor ventilen er sat på det forkerte rør er bankelyden kraftigst og oftest.
ja...lyden kan godt sprede sig gennem rørene i resten af huset.
Alternativt kan smeden ha sovet så grundigt at de andre rør osse vender omvendt, men een ventil, der vender omvendt kan godt lave en lyd der spreder sig til resten af rørsystemet.
En meget nem måde at kontrolere om rørene er forkert monteret.
start med at opne helt for ventilen, hvorefter du nu lukker ventilen forsigtigt.
kommer der så et hurtigt klik eller banke lyde så er det lavet forkert.
banke lyde kan også opstå ved at rørene bliver opvarmede eller nedkølet hvilket bevirker at de udvider sig eller trækker sig sammen.
Annonce
Det kunne såmænd også bare være at det er ved rørgennemføringer i gulve el. vægge eller andre steder hvor røret kan "gnide" sig op af et eller andet, når de udvider sig ved opvarmning el. trækker sig sammen ved afkøling. Årsagen til at det kun er periodisk kunne ligge i, at det er noget der sker når termostatventilen åbner og lukker (jeg formoder at det er 2 stregnsanlæg) hvilket betyder at røret til radiatoren udvider og trækker sig sammen hved henholdsvis afkøling og opvarmning.

En måde at afklare det på, kunne være at du skruede helt op for radiatoren (konstant varme) i et eller flere af de rum hvor du har registreret fænomenet. Ophører lydende er du formentlig på rette spor, så skal du bare finde ud af hvor det at røret gnider mod noget. Har du klimastatstyring på fremløbet kræver det at fremløbstemp. er konstant i forsøgsperioden, idet fænomenet også kan fremkaldes hvis du har skiftende fremløbstemperaturer. Mange kan opleve lignende fænomener når f.eks natsænkning sætter igang.

Hilsen
Allan
Tak for svarene - Det er jo bare at gå igang med at checke ud fra jeres gode råd!

Bedste hilsner

Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også