Bankende varmerør

Hej

Håber I kan hjælpe med råd!

Jeg bor i et hus, som oprindeligt var opvarmet af elektricitet. Der er nu indlagt varme ved naturgas, hvilket har medført, at der er trukket rør rundt i hele huset. Rørene løber inde i små paneler ved væggen. Det er paneler af metal.

Rørene kan pludselig begynde at banke og komme med lyde - men for det meste ingen lyd. Det er dog hver aften at rørene banker i et eller andet omfang.

Er det fordi rørene støder på panelerne grundet varme i rørene????

Hvad kan man gøre - hvad er optimalt? Jeg har tænkt på om jeg skal sætte rørskåle omkring rørene, så de er omsluttet af et blødt materiale. Eller sætte rørene i spænd.

Jeg har endnu ikke åbnet panelerne for at begynde, da det er et stort arbejde. Der skal fjernes paneler i hele huset og påsættes igen efter udbedringen og males.... Så jeg vil gerne være sikker på at jeg gør det rigtige inden jeg begynder og at jeg gør det optimale.

Er der nogen som har erfaringer med et lignende problem og ved hvad der skal gøres?

På forhånd tak! - og godt nytår!

Christian
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Begynder lydene når du evt. skruer op for varmen ?

Er lyden ikke knirkende ? Hvis den banker, så koger vandet og det lyder ikke sdansynligt når det er naturgas du bruger.


PE

hvis vandet løber den forkerte vej gennem en ventil vil der komme bankelyde når ventilen prøver at lukke.
Så måske er der et sted i dit system hvor vandet løber omvendt gennem en radiator e.l.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det kan osse være fordi differenstrykket er for stort til at en ventil kan lukke

Bankelydene starter helt umotiveret. Lydene er reelt bankelyde. Vi har nok set for meget fraglerne for vi kaldet det at rørbankerne er vågnet op. I Fraglerne er det jo rørbankere som får vandet til Fragelland..... Her om vinteren er den tændt for radiatorerne og lydene kan starte uden nogen årsag. Dvs. lydene kommer uden der er ændret på termostaterne mv.

Det er flere steder i huset, at rørene banker. Faktisk i 3-4 værelser. Så det lyder mærkeligt, hvis der skulle være byttet om på retningen af vandet i så mange rum - men jeg er ikke fagperson. Hvis det er sådan noget som er årsagen skal det jo være en fagmand som retter problemet.

Hvordan kan man evt. checke om retningen er forkert eller rigtig? Er det bare at mærke, hvor røret til radiatoren er varmest?

Tak for svarene og håber de ekstra oplysninger giver mulighed for mulige løsninger.

Godt nytår

Christian

Vi har også banke lyde. ikke bare lidt knirken, men lyd som om der bliver slået hårdt på rørene med en hammer, med nogle sekunders mellemrum. Når det hele er i ligevægt, så er der ikke noget. Men specielt når der bliver åbnet op for radiatorerne bliver der banket. Til at starte med, med kun 1-2 sekunders mellemrum. Efter en halv til en hel time, kan der godt gå minutter mellem hver bank. Det høres tydelig fra radiatorerne, muligvis fordi lyden bliver ledt ud til dem, men lytter man efter hvor den er kraftigst, er det inde i utilgængelige bygningsdele, hvor rørene nok går.

Når der går minutter i mellem og man prøver på at sove, kan det godt være frustrerende, da man næsten når at falde i søvn mellem nogle af dunkene, men vågner med et sæt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hej

Banke lyder opstår tit i forbindelse med at et eller flere rør kan være vendt forkert. Dvs at vandet løber den forkerte vej igennem radiatorventilen. Dette kan tjekkes ved at se hvilket rør der bliver varmt først når man åben sin radiatorventil. Det skulle gerne være sådan at det rør der bliver først varmt, er det rør hvorpå ventilen sidder. Medmindre man har returventiler, men dette er kun typisk brugt ved direkte fjernevarme. En anden tin kan være at pumpen står for højt hvilket bevirker at en radiator ventilventil kan have svært ved at lukke, når ønsket temperatur er opnået. Tjek evt pumpem og start altid med den mindste hastighed, og justere derefter op hvis ikke alle radiatore giver ens varme

<p>Bare spørg</p>
VVS-mand - Vores koldtvandsrør som går fra kælderen til toilet og håndvaske på mellemetage og 1. etage larmer. Hvad skyldes det?


kh. hilsen Mr. GDS 0
mrGDS0

Hej

Måske det kan skyldes at der sidder i spænd mellem gulvet eller noget. Er det konstant eller kun når der bliver tappet vand.

<p>Bare spørg</p>
Hej igen!

Det er kun når vi bruger vand; altså når vi trækker i toiletterne eller åbner hanerne.


kh. hilsen Mr. GDS 0
Så ville mit gæt nok være at røret kan være begyndt at tilstoppe lidt. Dvs at vandt laver en susende lyd når det skal løbe hurtigt igennem. Hvis det er er gammelt rør er det meget sansynligt at det er det som er problemt.

<p>Bare spørg</p>
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også