rapsolie til smørring af kæde på motorsav

jeg har hørt et sted at man kan bruge rapsolie til smørring af kæde på motorsav.
er det tilfældet ?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan du godt , men vil ikke anbefale det
rapsolie har ikke samme klæbeævne som kædeolie , med den virkning at det meste er slynget af før kæden er kommet hele vejen rundt ,
så dit svær og kæde vil få en væsentlig kortere levetid

det ville ødelægge kædeoliepumpen i længen

det er for de at rapsolie tøre ind over længere tids ophold.!

så jeg ville andbefalde ren kædeolie men det er billiger at købe

fem liters dunke eller støre hvist du har støre forbrug af motorsaven

men hvist motorsaven kun kommer frem en par gange om året

så er det rigeligt med 1 liters flaske eller mere.

apropos.

du kan spøre en skovhuggere om rapsolie mytten.

i ders motorsave.!!!

Man kan godt bruge rapsolie som kædeolie.

Hvis man køber vegetabilsk kædeolie så er det rapsolie, der er kommet nogle additiver i så det ikke harsker og så det er lidt mere tyktflydende og klistret. Det sidste har størst betydning jo længere et sværd man kører med.

Jeg bruger udelukkende vegetabilsk kædeolie på rapsbasis, faktisk er det min erfaring at det både køler og smørre bedre end mineralsk kædeolie. Når jeg bruger mine specialsværd til figurskæring kan jeg slet ikke bruge mineralsk kædeolie, det bliver så varmt at det branker og jeg får sorte olie streger på mit arbejde, det sker ikke med rapsolie. På de korte sværd har jeg uden problemer brugt ren rapsolie fra Fakta til en 10'er pr. liter. Vegetabilsk kædeolie koster 30,-/l. På de længere sværd bruger jeg en 50/50 blanding det fungerer fint og mine sværd holder lige så længe som de altid har gjort.

 

Niels Ejnar

www.saveniels.dk


 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Det er iøvrigt rigtigt at rapsolie størkner i luftens ilt ligesom linolie. Det kan være et stort problem i oliepumpen hvis saven står i en længere periode (mere end 3 måneder). Skal saven ikke bruges i en periode skal man derfor sørge for at der ikke står en sjat vegetabilsk kædeolie i pumpen. det kan gøres ved at tømme olietanken og køre ganske kort med lidt mineralsk kædeolie.

Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Annonce

Det er især vigtigt at tømme olie beholderen for rapsolie olie hvis den skal overvintre i et skur. Det har jeg måttet sande, rotterne havde ædt det halve dæksel og hele tanken da jeg kom og skulle bruge min sav.Jeg måtte ud og købe en ny sav, for reperationen ville blive dyrere end at købe en ny sav.

Jeg har en ALKO, den dækker mit behov for de 10 rummeter. jeg skover om året.

Den detalje med rotterne havde jeg ikke tænkt på før den vil jeg huske.

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

hej pas på ikke at være alt for nærrig. jeg skifter mange oliepumper i motorsav pga madolie.

kædeolie 3,75 l til 85kr mineralsk den er nemt at hælde på.

hvis man bruger sin sav meget er der ikke så stor chance for at den kører fast.

men pas på det kan blive dyre penge at sparer

nu var det ikke kun for at spare penge
men også et spørgsmål om miljøet.
moiljøet er en rigtig god pointe for at bruge vegetabilæsk kædesavsolie men undgå ren rapsolie
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis