rapsolie til smørring af kæde på motorsav

jeg har hørt et sted at man kan bruge rapsolie til smørring af kæde på motorsav.
er det tilfældet ?
jeg har hørt et sted at man kan bruge rapsolie til... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med hensyn til problemet med at rapsolie størkner, er der ingen forskel på om der står madolie eller kædeolie på dunken. Begge dele er rapsolie og det størkner når det bliver udsat for luftens ilt.
Vegetabilsk kædeolie er næsten ren rapsolie og de additiver der er kommet i har kun noget med smøringen af sværd og kæde at gøre ikke med oliens evne til at størkne. Min erfaring er at på sværd over 15" er der brug for den klisterevne som vegetabilsk kædeolie har og på kortere sværd fungerer den tyndere madolie fint.
Med hensyn til størkning har jeg ikke kunnet konstatere nogen forskel på de to produkter - de størkner begge.

Niels Ejnar

www.saveniels.dk



 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

hej Niels Ejnar

Jeg har fundet en forskel på madolie og Veg. kædeolie det er rigtigt at mange af de billige mærker og nogle af de dyrer mærker stadig hærder op. men der findes nogen der ikke gør.
Sacnmotor for handler noget der ikke gør en en dancoil forhandler i Herfølge laver noget rigtig godt vegatabilsk kædeolie.
Der er additiver der gør at det ikke hærder (og det virker til forskel fra mange andre.)
addivtiver der gør at det smører bedre og at det har bedre vedhæftning.
og i det Steen fra Herfølge laver er der også farve i så han kan se forskel, for førhen prøvede folk at snyde ham og supplere med madolie, når så det hærdede op havde han svært ved at bevise at det ikke var hans olie
Jeg vil bestemt afprøve begge produkter.
Vi har brugt vegetabilsk kædeolie på skolen hvor jeg arbejder i mange år men er holdt op fordi vi sommetider har save der stå så længe at det har ofte kostet en oliepumpe, eller rettere den plastiksnekke der driver oliepumpen (det er heldigvis oftest den der går).
Vi vil dog helst være miljøvenlige så vi har faktisk uden held afprøvet forskellige produkter. Så his der virkelig er producenter der har fundet ud af hvad der skal til så er jeg MEGET lydhør.
Privar bruger jeg udelukkende vegetabilsk kædeolie, dels kan jeg til de specielle figurskæringssværd ikke bruge mineralsk kædeolie da det helt tydeligt ikke køler godt nok (det branker ig giver sorte streger på skulpturerne), dels står mine save aldrig stille så det giver ingen problemer.
Jeg handler i forvejen med Scanmotor så dem vil jeg starte med at tage kontakt til - tak for oplysningen.

Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Nu har jeg med interesse fuldt med i debatten her om vegetabilsk kontra mineralsk kædeolie og synes da det er fint at bekymre sig om miljøet.

MEN jeg nægter at tro på at det skader miljøet at bruge almindelig mineralsk kædeolie til normalt brug i skoven, hvor man fælder og saver et træ op og går videre til det næste osv.
Med andre ord olien bliver jo spredt ud og blandet op med masser af organisk materiale, det der forurener er hvis du hælder hele din oliedunk ud et sted, så kan naturen ikke nedbryde den og olien vil sive ned i jorden.

Forureningen fra en kædesav, er udstødningsgassen, to-takt har det med at grise lidt og støjen fra kædesave er også noget man må være bevidst om hvis man virkelig vil være miljøbevidst skovhugger..

Ellers hvis man vil være god ved miljøet så sørg for dit brænde er ordentligt tørt inden du brænder det og find noget brænde i nærheden af hvor du bor så det ikke skal transporteres længere end højest nødvendigt.

Jeg kan derfor ikke rigtig se logikken i at bruge rapsolie som kædeolie, mineralsk kædeolie køber jeg til ca.20kr. pr.liter og jeg tvivler på rapsolie er billigere, ihvertfald kommer du med garanti til at skifte sværd og kædehjul oftere.

Hilsen ame

Annonce
hej arne du en lille pointe men der bliver faktisk brugt næsten 1 mil liter kædeolie i danmark så helt ubetydeligt er det nu ikke.

hvis man bruger en ordentligt vegkædeolie og ikke bare madolie så holder din garanti ikke så vil et sværd holde lige så lange som hvis man bruger mineralsk olie

bahn
www.bahn-larsen.dk

Hej Bahn

Hmm, næsten 1 million liter kædesavsolie i DK om året..!
det er sådan ca.3-4 millioner tankfulde!!

Det var da alligevel en sjat, hvor har du det tal fra??
Ja ikke fordi jeg ikke tror på dig, men det lyder da utroligt,
gad vide om industrien bruger kædeolie til noget maskineri?

Husk også lige alt det bøvl folk skriver om med størknet vegetabilsk olie,
nye motorsavsdele belaster vel også miljøet et eller andet sted??

Eller måske er det bare dem der lever af at reparere kædesave,
der er så vilde med det der vegetabilske olie..

Hilsen ame

 

 

Hej Arne

Det du hører om størknet olie og hurtigere slid på din kædesav kommer fra dels fra madolie og billig/dårlig vegatabils kædeolie.

Køber man det rigtige er der kun en ulæmpe, prisen og det er ikke altid at det er dyrer.

Hvor jeg har det med de 1. mil olie fra kan jeg faktisk ikke huske.

Bahn

www.bahn-larsen.dk
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis