Nye dæk - lovkrav

Hejsa

Så er det tid til nye dæk på bilen, men har lige brug for lidt hjælp ang. lovgivning, så jeg ikke dummer mig.

Bilen er en Punto og den har sommerdæk på alle hjul nu. Jeg vil meget gerne have helårsdæk på bilen, men økonomien er ikke til at skifte alle dæk lige nu (de bagerste er heller ikke helt slidt ned endnu).

Men er det lovligt at skifte de 2 forreste dæk til helårsdæk og lade de 2 bagerste være sommerdæk, eller skal alle 4 dæk skiftes på samme tid?

 

Christian

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg hville skifte alle fire.! ellers smidder den med bagenden af bilen

med to forskelige sæt på.!
hej
dækkene skal være af samme type dvs enten sommer eller vinter eller helårs ikke noget med og blande.
man må godt køre på forskellige mærker og mønstre bare det er samme type.
og min mening om helårs dæk de er dårlige om vinteren og dårlige om sommeren.
køb heller 4 gode sommer. med det vinter vi har i danmark. passe bedst. med mindre du vil ha 2 sæt og skifte mellem sommer og vinter.

 do it youselv

Du skal have de bedste dæk på baghjulene, ellers bliver bilen ustabil. Hilsen Aksel
Er du nu også sikker på det, Aksel

Et nyt dæk har større slipvinkler end halvgående.
En forhjulstrækker skal bruge godt mønster til at styre, bremse og trække.

Det er meget vigtigt, at være opmærksom på at alle 4 dæk skal være med den samme hastighedskode. Sætter man lavere specificerede dæk på baghjulene, ligger vejen til de evige motorveje åben.

Her kan man få indtryk af, hvor kompliceret og mangeartede dæk er:
http://www.daekonline.dk/Reifenbezeichnung.html


Med venlig hilsen
ktm

 

Er det noget du positivt ved, Rene?

Med venlig hilsen
ktm

 

Kopieret fra Super dæk .........

De bedste dæk skal på baghjulene
Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene.

Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).

Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen.
Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.

Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Er du i tvivl eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at henvende dig til din lokale Super Dæk Service-afdeling.



Skrevet af ktm den 02-01-2009 08:03
Er det noget du positivt ved, Rene?

Jeg har bare fulgt med i timerne og med mine 5000000Km.i loggen har jeg da set en del.
Fint nok at kunne lægge fra land i en fart på en glat vej,men det er næsten bedre at holde stille,så laver man da ikke ulykker så længe.
Selv med alverdens elektronisk udstyr kommer baghjulene forrest når de slipper grebet i underlaget.
René
Det er nok er debat, der aldrig får nogen ende, idet der hersker vild uenighed, også blandt dækproducenter samt at rådene skifter over tid.

Ligeledes kan man ikke give entydige råd for alle biler.

Er det en baghjulstrækker, sætter jeg det bedst mønstrede dæk på baghjulene og på en forhjulstrækker på forhjulene, men holder mest af, at de 4 dæk er meget lig hinanden i slidtilstand.
(Venter i disse timer på 2 nye vinterdæk til montage på forhjulene på min Mondeo, sammen med de eksisterende 1 år gamle)

Det værste er faktisk, at mange føler sig som vejenes konger, når de får vinterdæk på og tror at de derved kan sætte sig ud over naturlovene, samtidig med at de måske kører på 10 år gamle vinterdæk :(

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm den 03-01-2009 11:07
Ligeledes kan man ikke give entydige råd for alle biler.

Jeg kender bare ikke de biler der er til at styre når baghjulene har mistet grebet,slipper forhjulene kører den ligeud,det er da ærgeligt,men hvis der kommer bid igen kan den hentes,det kan sjældent lade sig gøre når bagvognen er tabt.
René
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis