Nye dæk - lovkrav

Hejsa

Så er det tid til nye dæk på bilen, men har lige brug for lidt hjælp ang. lovgivning, så jeg ikke dummer mig.

Bilen er en Punto og den har sommerdæk på alle hjul nu. Jeg vil meget gerne have helårsdæk på bilen, men økonomien er ikke til at skifte alle dæk lige nu (de bagerste er heller ikke helt slidt ned endnu).

Men er det lovligt at skifte de 2 forreste dæk til helårsdæk og lade de 2 bagerste være sommerdæk, eller skal alle 4 dæk skiftes på samme tid?

 

Christian

Hejsa Så er det tid til nye dæk på bilen, men har... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt nøjes med at skifte på forhjul, loven med dæk er at de skal være parvis ens.
DVS: samme aksel samme dæktype.

Men hos dækonline kan du købe dæk til billig pris, leveret til døren.
Skrevet af Renault ejer den 03-01-2009 16:41
Du kan godt nøjes med at skifte på forhjul, loven med dæk er at de skal være parvis ens.
DVS: samme aksel samme dæktype.

Men hos dækonline kan du købe dæk til billig pris, leveret til døren.

Vrøvl.
René
Skrevet af ALB69 den 04-01-2009 03:02
Skrevet af Renault ejer den 03-01-2009 16:41
Du kan godt nøjes med at skifte på forhjul, loven med dæk er at de skal være parvis ens.
DVS: samme aksel samme dæktype.

Men hos dækonline kan du købe dæk til billig pris, leveret til døren.

Vrøvl.
René

Gider du ikke uddybe din venlige udtalelse?


Med venlig hilsen
ktm

 

OK, så er vi enige der!

Med venlig hilsen
ktm

 

Dækkene skal være af samme type hele vejen rundt (sommer/vinter etc.). Hvis du bruger forskellige mærker skal de være parvist ens (altså samme mærke foran og samme mærke bagved)
Ziwe, desværre tror jeg, at man stadig godt må have 2 forskellige mærker dæk på samme aksel, hvis det blot er samme størrelse og specifikation.
Sådan var det i hvert fald indtil for få år siden, men det er absolut ikke anbefalelsesværdigt.
I øvrigt har jeg aldrig nogen sinde været ude for at en synsfætter har kigget på dæk, ud over lige slitage, uagtet at det er yderst vigtigt at dækkene har den rigtige specifikation, hastighed, belastning og type.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis