Generende røg fra nabo

Vores nabo har fået nyt brændefyr som aldrig har kørt rigtigt. Seneste tiltag har været at få muret en skorsten istedet for den gamle i stål. Der har været ild i fyret, hvilket blev afhjulpet da deres vvs kom igen og justerede noget. Siden har der konstant stået en søjle af røg fra deres skorsten. De fyrer med bøg fra junckers, så ingen affaldstræ.

De har forsøgt at søge hjælp, men uden held - "og det koster jo penge hver gang" sagde konen.

Vi er konstant badet i røg og kan til tider lugte det indendørs. Så vi forsøger at holde alt lukket, hvilket giver valget mellem dårligt indeklima, eller kold "frisk" luft som lugter.

De fyrer jo ikke med noget forbudt, men deres fyr ryger. Hvad kan gøres?

De har en "blæser" på i skorstenen, som skulle sikre træk, men det sikrer lige nu en massiv røgsøjle.

Noget må jo tydeligvis være galt..

Og brændet er tørt - nabos udsagn..
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen de skal jo bare lære og fyre i det nye fyr. Det skal jo ikke ryge voldsomt men lidt skal det da ryge. Men hvis det ikke får nok luft når de fyrer vil det ligge og ulme og så ryger det helt vildt, det er bedre med noget mere luft til det så. Så kan de jo også få brændt gasserne fra træet og det er gratis varme. Men ellers er i jo nok nødt til at finde en fornuftig løsning på det i er jo voksne mennesker

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det lyder fuldstændigt som om fyret ikke får nær nok luft.
Min ellers fine røgfrie brændeovn ryger også fælt, hvis jeg for tidligt lukker ned for luften efter f.eks. opfyring. Jeg tror simpelthen, at de ikke forstår at fyre i ovnen.
Heldigt at I tilsyneladende kan tale sammen om det, endnu.

Med venlig hilsen
ktm

 

Har lige snakket med en anden længere nede ad vejen, som også fyrer med brænde. Han havde lige fyldt på da jeg kom og inden for få minutter aftog røgen og blev næsten usynlig. Han sagde også at det fik for lidt luft...
De vil også kunne spare en hel del på brændet hvis de lærer det med luften.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Vi bor højt i et 1 1/2 plans hus, og mange af de små lave 70'er huse omgiver os. De har næsten alle brændeovne. På en kold dag kan man ikke åbne døren i 2 minutter ud mod vores have, så lugter der af sur røv i hele huset. Men kan ej heller opholde sig i haven. Det er ikke fordi jeg ikke kan lide lugten, men jeg er lidt bange for alle de partikler, når nu det lugter så stærkt.

Jeg kan se at flere af naboerne får brænde hjem samme vinter som de smider det i. Det står IKKE et år som der står i foreskriften det SKAL, inden de brænder det.

Så du er ikke alene om dit problem.

Da jeg var ude at gå i kvarteret med vovsen på en af de store julefrokostdage, da kunne man tydeligt mærke at godtfolk sad og puttede i næbet hos hinanden, og 2 ud af 3 huse var hjemløse.

Men hvordan siger man til folk på en pæn måde at de er nogle svin.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Arrggh, husene var vel ikke hjemløse? :)

Sig til dem, at de hellere skal fyre med træbriketter.
De indholder kun 7-10% vand og er derfor lettere at fyre røgfrit med!

Problemet er vel nok, at man skruer for tidligt ned for luften. Det kan se vældig livligt ud inde i bålet, men hvis ikke det hele er rigtigt overtændt, går det ikke at lukke ned for luften, hvor det så efterfølgende vil ligge og ulme, med megen unødvendig røgudvikling til følge.
Kunne man ikke tage det op i en grundejerforening, og så arrangere et kursus i at fyre korekt i brændeovne? Så er det ligesom mere neutralt med henvisning på den almene sunhedstilstand bevarelse.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis