Cirkulationspumpe

Hej

Jeg bor i et hus i to plan på 130 kvm, med gulvvarme og oliefyr.

Mit problem er at det er svært at varme de to fjernestliggende rum (fra fyret) op - de ligger på 1. sal og 10-15 m. fra hvor varmerørerne går op gennem loftet fra fyret.

Der er stort set hele tiden åben i de to shunts der har med de to rum at gøre og gulvet synes heller særlig varmt.

Jeg har tjekket for luft o.a. og nu er min nysgerrighed vagt på cirkulationspumpen (Grundfos 25-60) og jeg tænker om den mon ikke kan pumpe vand nok op til de to rum. Det er dog svært for mig at konstatere dette (har sat pumpen på fuld styrke) og er løbet lidt tør for ideer.

Er der nogen som udfra ovenstående kan fortælle mig om denne type pumpe er for lille, eller om der umiddelbart er andet jeg kan gøre/prøve. Det er en kold tid i øjeblikket, og det ene værelse er et børneværelse.

Venligst

Michael
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er den lodrette løftehøjde på vandet??

Det lyder dog umiddelbart til at der er en luft lomme et sted i systemet så du skal nok lige lufte lidt mere ud.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Den er ca. 2 m.

Har haft en VVS-mand til at lufte ud, men han sagde at det var et evigt problem med luft og at jeg nok ikke selv skulle gå i gang med det projekt.

Michael
Det kan ikke passe det er et evigt problem. Du skal bare lufte ud lyder det til. Pumpen er stor nok den kan løfte vandet 6m op så det er ikke den der er for lille. Men kan ikke rigtig tyde om der er radiator i de rum ovenpå som du snakker om eller om der er gulvvarme. For der burde være en udlufter i dit gulvarme system og det kommer med tiden troede heller aldrig jag ville få luften ud af mit da jeg satte det i drift. Der hvor rørerne går ovenpå der på det højestepunkt i en bøjning eller ligenede sidder der helt sikkert en luft skrue hvor der er en stor luftlomme i det er jeg helt sikker på. Men ellers er billeder og tegninger altid til stor hjælp for os andre.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det kan være at din pumpe er for kraftig.

På mit anlæg er pumpen for kraftig til at kunne kører på fuld knald (trin 3), der suger den vandet ud af radiatorene på 1 sal, på trin 2 kommer der ikke altid optimal cirkulation på 1 sal, og det er næsten umuligt at lufte ud, så jeg bruger kun trin 1.

Nu kan jeg ikke huske hvad min pumpe hedder men jeg mener at trin 1 er 40W, 2 er 60W og trin 3 80W.

Så du kan prøve at sætte din pumpe ned på 2 eller 1, og der efter lufte ud.
Det kan være at det kan gøre det.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hmm, har selv noget der er svært at lufte ud. Gulvvarme på første sal, f.eks.
Hvis der kommer vand ud af din udluftningsskrue på radiatoren er der jo vand i den. Så ville jeg fylde systemet helt op med en vandslange inden der sker mere.
En vandslange fordi jeg så ville fylde en hel flaske opvaskemiddel i unde jeg satte den på og åbnede for vandet, således det ”skydes” ind i systemet. Det ”æder” luft hvis det er det der driller. Herefter lukke alt andet en den radiator det drejer sig og og skrue op for pumpen, for at tvinge al trykket den vej.
Et andet råd jeg fik var at skrue så højt op for fremløbet som muligt, i en periode. Det ”koger” luften af. På mit anlæg som er olie og stoker, var det 95 gradet på stokeren i et døgn. Det hjalp.
Prøv at skrue termostat hovedet af radiatoren og giv palen noget motion, evt. med WD40 de kan godt komme til at gå træls. For at undgå det har jeg 5 liter kølervæske i systemet, til at smøre, så det er en cocktail af opvaskemiddel og kølervæske der holder mit fri for problemer af omtalte art.
Annonce
Er helt sikker på at det er luft i gulvslangerne. Måden at få luftet dem rigtigt godt ud på er at skylle gulvslangerne godt igennem med vandværksvand , det gøres ved at føre en slange  fra en hane (vaskemaskine udendørshane eller andet) til den øverste fordeler på shunten (fremløb) dernæst en slange fra nederste fordeler til afløb. Så skruer du fuldt op for vandtryk og åbner for en gulvstreng af gangen og lader det skylle til der ikke kommer mere luft ud, det gør du med alle slangerne en for en. Så skulle du have fået luften ud. husk at lukke af for centraslvarmen og slukke pumpen imens.

og så lige et spørgsmål til FWM , hvordan kan en pumpe suge vandet ud af radiatorene ??? hvis en pumpe er for kraftig, stiger hastigheden på vandet i rørene og kan give unødvendigt slid af dine rør og larm i rørene. det er hvad en pumpe gør hvis den er for kraftig.
Hej Smeden Nordfyn

Ja det var luft i de slanger, men det er år siden jeg fik det drevet ud, på den beskrevne måde. Nu køre det perfekt med en blanding som beskrevet.
Hej

Jamen så må jeg vist heller få købt to stykker vandslange og få skyllet gulvslangerne igennem, give dem noget opvaskemiddel og kølervæske... Håber det er det som skal til. Jeg har brugt hele dagen på at se om det skulle være termostaterne som der var byttet om på, men det er det ikke.
Det kan vel kun betyde en ting: At der er luft i slangerne.....

Hmm Måske jeg skulle købe noget regntøj i samme moment :-)

Men tak for alle de gode råd og så håber jeg at det er det som skal til.

Hej Smeden

Jeg kan ikke sige hvordan det kan lade sig gøre, men det gør det.

Ved trin 3, er der larm i rørende til VVB (3/4") men ikke i resten af anlægget.
Vandet i radiatorende på 1st sal var sunket efter 3-4 uger, med ca. ½ meter, på trods af at ekspantionsbeholderen var fuld. Når jeg så ville udlufte kom der ingen vand.
Og ingen varme på 1st sal.

Ved trin 2, der kan kun lige udluftes, hvis der kontinuerligt fyldes vand på ekspantionsbeholderen, og den der ved har overløb (åben ekspansion).
Meget lidt varme på 1st sal.

Ved trin 1, Fungerer det normalt.

Opbygningen af centralvarmeanlægget:
Stueetagen er det originale der er lavet til selvcirkulering, hoved tilgang og afgang er 2".

1st salen er blevet ombygget fra selvstændig lejlighed for 30-35 år siden, og huset er der blevet til et 1 familieshus, og der er alle rør i 3/8".

Min teori er at vandhastigheden laver en ejektor virkning ved en eller flere t-stykker og der ved kommer der sug på 1st salen, vandet er nok kommet ud gennem eks. beholderen.

Før jeg fik varmepumpe på anlægget, brugte jeg en alpha pro 25-40, og den kørte med et forbrug på 6-10W, og det var fint til olie og fastbrændselsfyr, men da temp. fra varmepumpen er laverer blev jeg rådet til at have en større pumpe med fast effekt.

Vil lige nævne at rørende mellem varmepumpen og oprindelig centralvarme er lavet i 1" rør.

Jeg har vedhæftet et par billeder der er taget under installationen, og viser de gamle 2" og de nye 1" samt pumpen.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Michael.

Fik du løst problemet med din gulvvarme?? Skru endelig ned for din pumpe igen, det vil ikke være løsningen. Dit anlæg har jo også kørt ved lavere effekt før ikke? En 25-60 vil være rigelig stor til dit hus på hastighed 1.

Hvis du har et fordelerrør med små motorer siddende, skal du prøve at afmontere dem der går til de problematiske kredse, og motionere stiften nedenunder. Ellers vil det helt sikkert være luft som også tidligere beskrevet.

Håber ikke du har kommet for meget "kemi" i anlægget, ellers bør du skylle systemet grundigt igennem. Det er jo ikke sikkert at dine rør kan tåle de tidligere beskrevet kemiske formler ;-)

mvh,
Søren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis