Cirkulationspumpe

Hej

Jeg bor i et hus i to plan på 130 kvm, med gulvvarme og oliefyr.

Mit problem er at det er svært at varme de to fjernestliggende rum (fra fyret) op - de ligger på 1. sal og 10-15 m. fra hvor varmerørerne går op gennem loftet fra fyret.

Der er stort set hele tiden åben i de to shunts der har med de to rum at gøre og gulvet synes heller særlig varmt.

Jeg har tjekket for luft o.a. og nu er min nysgerrighed vagt på cirkulationspumpen (Grundfos 25-60) og jeg tænker om den mon ikke kan pumpe vand nok op til de to rum. Det er dog svært for mig at konstatere dette (har sat pumpen på fuld styrke) og er løbet lidt tør for ideer.

Er der nogen som udfra ovenstående kan fortælle mig om denne type pumpe er for lille, eller om der umiddelbart er andet jeg kan gøre/prøve. Det er en kold tid i øjeblikket, og det ene værelse er et børneværelse.

Venligst

Michael
Hej Jeg bor i et hus i to plan på 130 kvm, med... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Alle
Jeg skyllede alle slanger, førende til rum ovenpå, igennem med vandværksvand - det krævede lige lidt omtanke og forberedelse, men efter lidt øvelse er det faktisk slet ikke noget problem at foretage denne udluftning-skyldning. Det svære er selvfølgelig at undgå at man lukker anden luft ind i systemet via vandslangen fra vandværkshanen...

Men nu er der ihvertfald varme i alle rum ovenpå - jeg konstaterede også en del luft i slangerne - omend det virker som om at det i spidsbelastninger (når ex. det er -7 grader udenfor) er svært for systemet at varme rummet op til ønsket temperatur (22 grader).

Jeg har ikke brugt noget kemi i anlægget, og vil vente med dette.

Men tak for den store hjælp - nu har jeg styr på systemet og forstår også hvordan det virker og hvilke muligher der er for at afhjælpe-manipulere systemet. Tusinde tak for hjælpen til alle.

Venligst

Michael

Hej Michael,

Fedt problemet er løst. Afhængigt af, hvordan dit system er sat sammen, kan du evt. bruge pumpen til at skylle de problematiske kredse igennem. Luk for thermostaterne i de øvrige kredse/rum, sæt pumpen på fuld kraft - og den vil skylle luftboblerne hen til udluftningsskruerne.

Har selv et gl. hus i tre plan (med eftermonteret gulvvarme i badeværelser - med deraf følgende tryk-problemer pga. små pexrør). Det kræver mange "runder" at lufte det ordentligt ud - men når man først har fattet systematikken, er det relativt let.

Efter råd fra vvs'eren tilførte vi sidst en dunk kølervæske til anlægget, hvilket gjorde, at vi ved temperaturer over 0 kan køre anlægget på trin 1 (UPS 25-40). Men det gider man jo ikke gå og stille på - så den står på 2.

 


Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis