Hjælp til gulv ligning

Hej herinde Min mor har en mindre kolonihave hvor gulvet i køkkenet er mere eller mindre "slidt"op - Der er visse steder hvor det er lige før man træder igennem. Så hendes forestilling er at vi river hele køkkenet ud og tager det fra bunden. Hvordan vil vi nemmest håndtere det ?... Kan det lade sig gøre og ligge træ-gulv på ?...(Altså klik-gulve) Hvis vi ikke tager meget fejl er "bunden" bare jord og vi vel helst undgå og skulle støbe derude da ind på den anden side af væg er et "soveværelse" hvor det hænger sammen. Jeg håber jeg har forklaret mig godt nok ellers håber jeg i kan vejlede os.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, klikgulve er jo ikke beregnet til at lægge direkte på jorden. Omvendt, hvis der er tale om et kolonihavehus er det måske ikke så fikst at skulle ud og lægge beton gulve og fundamenter mm.

Jeg tror nok jeg ville gøre det at jeg pillede det gamle gulv op. Og evt. gravede lidt ud og fyldte lidt sand på underlaget. Så lægger du nogle lægter, evt. gerne af trykimprægneret træ hvis der er problemer med fugt under/i huset. Er der krybekælder, så skal nivaeuet hæves lidt på nogle flere (tværgående) lægter. Du kan så evt. vælge at lægge en smule styrolit eller anden EPS mellem lægterne (kun øverste lag hvis du har udluftning i en krybekælder). Herefter lægger du en dampspærre ovenpå lægterne, og afslutter med enten et undergulv af spånplade, eller hvis spånpladerne er for besværlige så nogle 25mm forskalningsbrædder som du lægger i vater. Herefter kan du så lægge et klikgulv på tværs af foskalningen, eller som det passer dig ovenpå spånpladerne. Det kan laves af en person på en uges tid også med et relativt stort gulv.
Hej Twist Det var osse sådan ca. vi havde forestillet os. Vi havde i tankerne at rydde hele gulvet så ligge nogle lægter på også imprineret plader hen over som ligger i vatter (evt. med flamingo plader imellem så det isolere lidt. Når det så er lavet så ligge klikgulve på. Men det store spørgsmål er så for os. Vil klikgulvet kunne tage skade af fugt hvor man ikke ligger noget plast henover disse lægter eller plader ?
iden er god nok , men læg nogle fliser at klodse lægterne op på
flamingo er en god isolering til dette , brug en 0,20 plastik over lægterne ( under pladerne )og brug xfiner istedet for spånplader , de holder langt bedre i de svingende klima der er i et kolonihavehus , fug evt kanterne med silikone , så der ikke kommer træk
sæt køkken op før der lægges gulv ( ellers kommer gulvet op igen )
nu kan du lægge et svømmende klikgulv ovenpå xfineren , bare husk at der skal være 1 cm luft hele vejen rundt , den dækkes med en liste til sidst

MVH
gulvmontøren

Hej.

Jeg ville undgå at bruge træ som afretning!

I kan afrette bunden med sand, hvorpå i kan udlægge Polystyrol, dampspærre og evt. trægulv.

Nu ved jeg ikke om randfundament om huset, hvis ikke, så skal der konstrueres en fast kant rundt Polystyrolen så ikke evt. dyr kan bo deri.


PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis