Rillefræsning & lapning heraf...

Kære Lav-Det-Selv eksperter,

Jeg har en fin hvid væg, hvor jeg har sat en fladskærm op. Lige om hjørnet kommer anlæg højttalere og div. elektronisk tilbehør... I den forbindelse er min plan at leje en rillefræser, smadre min væg for at ligge flexrør eller lign. ind, så jeg kan trække kabler igennem disse, så ingen kabler er synlige.

Her kommer mine spørgsmål...

Er det muligt at få en slags afslutter til flexrør, som gør at istedet for et hul, er en plastikkapsel eller lign.? (Lidt tilsvarende når man har skruet en skrue i et sted, kan man få nogle hvide/brune pynte dutter så man ikke kan se skruehovedet.)
...eller er der noget bedre idéer end flexrør?

Når væggen er fræset til ukendelighed , hvordan "lapper" jeg så væggen igen?
(Væggen består, i yderste lag, nu af nogle gipsplader betrukket med filt og hvid maling...)
Så hvordan kommer den til at blive pæn igen?
Hvilke materialer skal bruges?
Er det nødvendigt at give hele væggen filt igen for at opnå bedste resultat?

Andet jeg bør være opmærksom på eller nogle fantastiske erfaringer jeg bør kende?

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Godt nytår!

/Martin
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man bruger ikke en mur rille fræser i gips plader, det ville være som at skyde myg med kanoner. Gipsvægge kan man skære i med en skarp hobby kniv, men jeg vil ikke råde dig til den løsning du beskriver. Enten skal du tage gipspladerne helt ned og lægger rørene bag dem eller også skal du droppe ideen og istedet sætte en kabelkanal op udvendigt, fra fodpanelet og op til skærmen. Du kan så lade en anden gå langs fodpanelet.
hvis gipsen er sat op på et normalt skelet med lodrette lægter , kan du bore et hul op til en forfradåse og et tilsvarende bag fodlisten ( pil foslisten af )
nu skulle du kunne fiske et rør igennem ved hjælp af en stiv tråd elig. , fræs også en rille i fodlisten og op i væggen igen i den anden ende på samme måde
så er det skjult uden der skal lappes noget
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for begge svar!

Jeg skal dog nok lige nævne at under gipspladerne er en normal hård og bærende væg. Den blev beklædt med gipsplader og filt, da det var hurtigt og nemt frem for at gøre væggen under gipspladerne i stand.

Ændrer det noget ved jeres svar? ...jeg mener, at jeg kan vel ikke skære med en kniv eller lign. kun i gipspladen, da jeg skal bruge mere dybde?

Glæder mig til at høre fra jer og måske mange andre?

Tak igen!

 

/Martin

du må have nogle lister bag gipspladerne , hvor meget luft er der
Du skærer bare et spor med din hobbykniv, der skal skæres dybt. Så banker du bare sporet ud. Og når du er færdig med at ligge kabler i laver du bare lige en plade og skruer på igen, så skald der bare spartles og males. Husk nu at der er rimelig god plads inde under gipsen. Du skal bare lige være opmærksom på at det er lidt svært at trække et scartkabel gennem et elrør.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej & tak igen,

Måske er dårlig til at formulere mig eller så lukker jeg bare for meget ud...

Men jeg kan ikke se hvordan jeg kan bruge en hobby kniv andet end til gipspladerne. Men gipspladerne er kun omkring 15-20mm tykke og jeg skal bruge en del mere, men jeg VED at jeg ikke kan skære i den underliggende væg som er hård.

Lad os antage at jeg skal have et rør på 50mm eller lign., så er de 20 første mm. gipsplade og de næste 30-40mm beton.
Hvordan lappes beton og gips med bedste finish, når der er filt på gipsen?

/Martin

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke ødelægge en fin hvid filtvæg for at skjule et par ledninger. Du får det aldrig repareret så det ikke kan ses.

I dag kan man få flotte ledningskanaler i forskellig finish (hvid, træ, aluminium osv), og hvis du kører sådan en fra fodlisten op bag fladskærmen, er der ingen der vil undre sig over det.
De hvide kan købes i alle byggemarkeder, og her kan du se en Alu-kabelkanal:
 http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&menu=dvd&varenr=8818

Yderligere kan du, om nødvendigt, udskifte fodlisten til den type hvor du kan føre ledninger i. Eksempelvis Swedoor og Primo laver dem. 


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hvis ikke du vil have en synlig kabelkanal som der bliver foreslået så kan du sagtens skære med en rillefræser i muren selvom der er en gipsplade på væggen. Når du har puttet rør i væggen er det bedst at komme mørtel i rillen og derefter spartle med sandspartel. Sørg for at sømme flexrøret godt fast så røret ikke giver sig når du begynder at trække ledninger i.
Og lad endelig være med at brug 50mm rør.. De er altså for store og for besværlige at få lagt ind i en væg. Så hellere en flad kabelkanal eller to mindre rør.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også