gulvvarme på fremløb

Nogle venner har to gamle gulvvarmekredse der styres af et par åbne-lukke-ventiler ( uden termo-føler) på FREMLØB.
Nu er spørgsmålet: hvis man nu skal skifte de ventiler og sætte termostatiske følerhoveder på , ville det så ikke være naturligt at bruge en fremløbs-radiatorventil og et følerhoved med fjernføler frem for at sætte en fjvr-returventil og tilhørende følerhoved op, da det jo er et fremløb her?
Håber ikke det blev for teknisk men det er vist mest et spørgsmål for vvs'ere.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Der skal bruges returventiler, ellers får du ingen varme ud i gulvet.

En fremøbstermostat føler lufttemperaturen, hvor en returventil føler returvandstemperaturen, derfor.


PE

bazze du har principielt ret, men en fremløbstermostat fås kun med fortrådet fjernføler og de kan kun monteres med meget kort afstand til selve temostaten (Danfoss' grænse hedder 8 m ifølge deres dok.). Det er jo tvivlsomt om de kan nå ud til rummene der skal styres. Derfor har du så vidt jeg kan se kun 2 lette muligheder. Flyt ventilen over på returløbet eller monter et trådløst gulvvarmestyringsanlæg (fås til ca. 3-4.000 kr. på nettet - pas på de fleste komplette sæt på nettet er med shunt og det har du ikke brug for i dette tilfælde).
Nu er det vigtigt at vide hvor de eksisterende fremløbsventiler sidder. Jeg kunne forstille mig at det er badeværelser du taler om og ventilen sidder i selv rummet? Hvis det er tilfældet kan du godt skifte til en fremløb med føler. Jeg husker nogle gamle huse hvor der sidder en fremløb ventil uden rumføler som man bare skruer op eller ned og så løber der varmt vand i gulvkredsen. Skift disse til en med fjernføler er så muligt - men du kan få lidt styrelseproblemer hvor føleren ikke lukker hurtigt nok, men prøv denne løsning først der ikke koster en formue.

Foreslaget med skift til trådløs system er også muligt, men det kan være et større arbejde hvis systemet ikke er samlet et sted etc...

Skriv endeligt hvis du har brug for mere feedback.


<p>Hammeren,</p>
Den sidder i selve rummet ca 10 cm over gulv på fremløb. Jeg prøver at sætte en fremløbsventil med fjernføler på og hvis den så bliver anbragt lidt oppe ad væggen så den ikke lukker med det samme der løber varme frem i gulvet..mon det så ikke kommer til at virke? Alternativet er lidt voldsomt : At banke gulv op og lave om på det hele, når problemet bare er en åbne/lukke-ventil der sidder på fremløb og man gerne vil have termostatisk styring på. Den nye føler vil jo åbne og lukke på temperaturen i rummet, så mon ikke den vil være bedre under alle omstændigheder end den gamle uden termostat?
Annonce
Jo det er værd at prøve dette først og se om ikke der kan komme lidt styring på varmen frem for ren manuelt. Hvis det så ikke går kan du jo overveje noget mere.

held og lykke med projektet.

<p>Hammeren,</p>
Så havde jeg ikke forstået din beskrivelse korrekt. Du kan sagtens bruge en termostat med fjernføler. Jeg troede du havde hanerne samlet i et bryggers. Helt enig med Kinahammer. I det her tilfælde kan du faktisk ikke ret nemt bruge mine tidligere forslag.
Pas på med at bruge fremløbsventiler til et gulvarmeanlæg. Det kan være meget svært at styre fremløbstemperaturen med en fremløbsventil. Og et gulv med gulvarme skal ikke være med max 25 grader, da man ellers risikere at betonen eller fliser giver sige, og hvis det er træ gulv vil det rejse sig.

<p>Bare spørg</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis