messingplade på granit brosten

Nogle kollegaer og jeg ønsker efter et veludført job, at hædre os selv. Det skal ske med en tekst på messingplade, som vi har tænkt os at nedfælde i en brosten (terning form) str. ca. 9 cm på hver led. Skulle der være nogen, som har idé til, hvordan med fræser (høvler) en fordybning i granitbrostenen, således at vi får mulighed for at forsænke messingpladen, som vi i øvrigt har tænkt os at lime på.
Med venlig hilsen

------------------
Lars P.P.

Lars P.P.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger selvfølgeligt af hvor stor en brik i vil montere som hæderstegn !!

Men man kan bore i granit med et murbor, men sørg for at det bliver kølet med vand, ellers vil det løbe varmt meget hurtigt.

I kan labe en ramme der lægges omkring stenen og indenfor et hul i rammen kan i så bore en række snå huller og hugge mellemrummen væk med hammer og mejsel. Eller måske lave yderkransen med en borekrone med platter, eller diamant skær.

Det midterste hugges så godt fri og plaketten monteres i epoxy i et passende lag. Epoxyen fylder ujævnhedderne ud under plaketten.

I skal bruge slagboremaskine til murbor eller evt en pneumatisk borehammer med de specielle bor denne kræver. Borekronen tåler ikke slagboring..

Vær også opmærksom på at der er meget meget stor forskel på hvor hår de forskellige sten er. Rød granit er hård som bare og meget andet ligeså. Men en lys blå/grå, formodentligt fra Kina, er ret let at arbelde i. Så det kan godt betale sig at prøve forskellige sten inden den rigtige udvælges.

Jeg har lavet lampe fødder af granit blokke og monteret et alu rør med fatning i toppen og en skærm på og ledningen helevejen gennem rør og neden ud. Så har man en unik lampe... Nemt men specielt. Filtdupper undebunden beskytter mod ridser.

Med et større hul men ikke gennemgående kan give en lampe til fyrfadslys eller alm stearin lys. Alt efter lyst, borstørrelse og smag.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej Njord
Er der noget du ikke har prøvet - jeg spørger bare i undren og erkendelse af hvor lidt jeg efterhånden har opdaget jeg synes jeg ved biggrin

- JørgenE

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for de fine ord Jørgen..

Men jeg har det lidt på den måde at er der noget andre kan, håndværksmæssigt, så må jeg vel også selv kunne..
Og så er det jo bare at prøve.
Jeg melder dog på forhånd fra på et par ting. At mure en blank mur er ikke mig, egentligt heller ikke gulvvask og kartoffelskrælning. Men de to sidste punkter kan jeg ikke helt slippe fri for i ligeberettigelsens navn.

Sjovt so det heder ligeberetigelse når vi mænd skal hjælpe med mad og rengøring. Pigerne vil jo ikke skrue i bilen når synet nærmer sig, eller skifte bordpladen når køkkenet er lidt umoderne !!!

Ja man kan undres.. Måske er det fordi vi mænd ikke vier pigerne hvordan man svinger svensknøglen ???

Venligst Njord smile

MVH Njord
EEJJJ Njord nu skuffer du med med sådanne indtryk af os piger frown . Problemet er vi aldrig rigtig får lov, hvem skal så hente øl, lave frokost, lige løbe om bag huset og hente en stige eller hva I store stærke mandfolk nu skal bruge, sige NEJ HVOR DU DYGTIG eller det som kræver allermest energi FÅ JER I GANG biggrin.
Her hjemme er det nemlig MOR der svinger hammeren..........
Hej Njord/Elsebeth.

Jeg giver Njord meget ret mht. det mændende normal laver - I piger prøver da ikke ligefrem at gøre jer ligeberettiget her, og ville I, kunne I såmænd sagtens.

Jeg har haft et indlæg for nogle år siden, hvor jeg murede en læmur rund om vores terrasse med en højtmuret udendørspejs integreret i. Et stort projekt for en kontormand, men da min søster så det, gjorde hun det samme hjemme hos sig, med lige så stor tilfredshed, og jeg nød hendes energi og vilje til at vise, at når jeg kunne så kunne hun også. Hun er lærer i en folkeskole.

Men et har du ret i Elsebeth. Ros giver een lyst til at lave meget mere end man måske havde regnet med man ville ! Det med at hente øl osv. kender jeg ikke helt til.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Jeg er slet ikke så slem som jeg lyder rolleyes , det var bare lidt for sjov . Mænd og kvinder er forskellige OG GUDSKELOV for det. Bare fysik/krafter sætter jo allerede sine begrænsninger. Havde jeg ikke været NØD til at overtage hammer og boremaskine fra min mand p.g.a. sygdom, så havde jeg det fint med det var hans job.
At jeg så har fundet ud af det kan være S... sjovt at lave noget selv - det er en anden snak. Så jeg er erklæret dyb åndsvag af mine veninder " NNNEEEJJJJ et sødt waterpas" eller " jeg fik lige en ny fukssvans på tilbud - jubi". Hellere noget nyt værktøj end en ny kjole........
Men derfor behøver man jo ikke være idiot - ryger der en pære i bilen og jeg står i pænt/rent tøj, så er en flink mand ALTID velkommen til at hjælpe mig wink . Så bare rolig ingen rød-strømpe i rækkerne biggrin
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også