Tæt dampspærre omkring lampesteder?

Hej LDS'ere...

Jeg er ved at sænke mit stueloft med lægter med isolering imellem, dampspærre under og så gips... Men jeg skal have 3 lampesteder (orange loftdåser) sat op... Hvordan får jeg dampspærren til at slutte tæt omkring dem? Loftdåserne bliver skruet op i det gamle loft med et tilhørende bærebeslag...

Samt hvad med hullerne til de ekstra rør som er i dåserne?

I mine øjne får man ikke sådan noget helt tæt...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne sætte din dampspære før lægterne så dåsen sidder på den varme side af dampspæren.

Derfor kan du sagtes isolere med 50 mm isolering imellem lægterne. Jeg går ud fra der er min 100 mm på loftet i forvejen.


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej

Jeg ved ikke hvor meget der er oven over da jeg bor øverst i en lejlighed med fladt tag.. har forsøgt mig i byggemappen men der er ingen oplysninger på det...

Og der kommer 70mm isolering under... så det er ikke rigtigt en mulighed :(
Så findes der en membran du kan sætte i de 3 huller + tætningsring til selve dåsen..

Jeg har dog aldrig selv legede med det, kun set det..!

Men det ville stadig være underligt, hvis der ved fladt tag er mindre en 150 mm, som der skal være, før du kan putte 70 mm under dampspæren.. men det jo et sats.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Du skal have fat i vindtætte PL-dåser og et såkaldt dampspærre "dæksel", men proceduren for denne slags kræver at PL-dåsen er gennemført i en forskallingsbrædde, ellers kan dækslen ikke monteres korrekt. Du kan sagtens sætte dækslet på, men der er ingen garanti for at det holder 100%.

Jeg har bygget flere lejligheder og huse med lign. dampspærre tætning samt mit eget igangværende projekt hvor jeg bruger samme løsning.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Altid rart med lidt links, så giver det hele mening:

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97693_05.pdf

Bemærk venligst følgende:
Anvendelse af vindtætte PL dåser
Anvendelse af tætningsring

Disse punkter er relevante i dit tilfælde.

På samme tid skal jeg understrege at følgende installation bør foretages af en autoriseret elektriker.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
der skal i forvejen forskallingsbrædder op som gipspladerne bliver skruet på... Meen... Jeg synes sgu det lyder som en ordentlig gang storm P med membramer og skidt.. måske man bare sku droppe den dampspærre... det virkede sgu i gamle dage...

Byggeriet er fra 1968-1971 så jeg ved ikke hvilke krav der var til isolering ved fladt tag dengang...
Det desværre yderst sjældent man oplever elekritkkere der tætner dåserne, som beskrevet her over, de fleste gange, bor man ud i gipsen igennem dampspære og ind i dåsen og så det det..

så sæt dampspære om, og lad det være det.. !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
tror jeg også... og så skærer jeg lige plastic'en pænt til om dåsen og giver den en gang siliconefuge, ogfylder de huller op med silicone der ikke er rør i... Og så lige tætner mellem gipsplade og dåsen... så bliver det ikke anderledes...
Skrevet af Lopus den 26-12-2008 23:56
Det desværre yderst sjældent man oplever elekritkkere der tætner dåserne, som beskrevet her over, de fleste gange, bor man ud i gipsen igennem dampspære og ind i dåsen og så det det..

så sæt dampspære om, og lad det være det.. !

Det er også sjusk, men dampspærre helvedet er også snart ved at blive smidt ind hos de forskellige håndværkere. Personligt er jeg ekstra omhyggelig med elektriske installationer i dampspærre.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis