Møbelsnedkeri på "hobbyplan"?

Hejsa.

Er der nogle der kender til gode bøger eller sites på nettet, der omhandler fremstilling af møbler i professionel/høj kvaltitet?

Jeg tænker på både sofaer, stole, lænestole, reoler, borde, skabe og alt muligt andet.

Med venlig hilsen
lf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Desværre ikke !!

Jeg kender kun et enkelt sted med billeder af en masse danske møbler. Men det er ikke konstruktionstegninger.

Eller rettere jeg kender også bøger - blade med møbler og tegninger til "Gør det selv" nemlig spånplademøbler fra 70'erne. der er masser af disse i gamle "Gør det selv" blade fra samme periode. Og bøger udgav forlaget også.

Men Møbler i høj "Lav det selv" kvalitet kender jeg desværre ikke rigtigt noget godt stof omkring.

Men måske hvis du var lidt mere præcis omkring hvilken type du tænker på !!

Er det en nye Wegner vi har med at gøre eller er det mere plade formede møbler ???

Men du kender måske gode steder at købe møbeltræ og maskiner og værktøj der er i god kvalitet men en lav pris ??

Kvad med kombimaskiner kender du nogle der specielt kan anbefales ?? Og naturligvis til en rigtig pris ?? 230V og 400V haves naturligvis i værkstedet..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Der er uendeligt mange amerikanske sites. På denne side http://www.woodworkersjournal.com/ findes et utal af LDS projekter, de koster ganske vist lidt, men en 20-40 kr. er vel ikke meget for tegninger og arbejdsbeskrivelser.

------------------
Annette

Annette
Tak for nogle gode links. Men hvor får man fat i noget ordentligt træ. F.eks. bøg der ikke er stavlimet i små stave (men gennegående) ?

Generelt hvis man skal have noget, udover det Bauhaus og tømmerhandleren har ?

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Annonce
Så tror jeg du skal søge de rigtige træhandlere.

På et tidspunkt skulle jeg bruge tykt massivt egetræ til nogle trin fra stuen til næste stue der lå forskudt 40 cm. fra stuen. De skulle være 2½ meter lange og ½ meter brede.

Jeg fandt et sted i industrikvarteret i Glostrup efter megen mas, men de havde alt hvad hjertet kunne begære.

En anden gang (har skrevet om det tidligere) skulle jeg bruge kernetræ af eg, og fandt det hos Hvalsø Savværk - mange, mange år gammelt og opbevaret korrekt, og alligevel kostede det ikke en formue, fordi vedkommende forstod, at det skulle bruges til formålet - bindingsværk i et hus fra 1788, der skulle nagles sammmen.

Så det kan lade sig gøre, men du skal ikke lede i byggemarkeder, men hos de gamle tømrehandler.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Tak skal du ha' Jørgen

Kan du huske navnet på ham i Glostrup ?

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Nej det kan jeg ikke, men jeg vil godt prøve at køre forbi næste gang til skal til Glostrup. Men det kan godt vare nogle uger.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Ham i Glostrup er:

RISØR TRÆ & FINÉR A/S
Sandbækvej 3
2610 Rødovre

------------------
Annette

Annette
Der vil jeg kigge forbi.

Tak skal I ha' alle sammen.


Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis