For lille dørhul

Så nu er der ballade skulle lige sætte den sidste dør i væggen ind til stuen, men det er jo et gammelt hus så jeg listede den gamle dør ud og gjorde hullet ent for puds. Men det er jo et tæls mål man lavede dengang man byggede huset, så hullet er en 2-3 cm for lille. Hvordan kan jeg nemmest tage det stykke af mustensvæggen uden bug af vinkelsliber det er simpelthen ikke en løsning der er mulig. Er der nogen der har nogle gode ideer.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Angiveligt findes der klinger til bajonetsave, som skulle kunne klare mursten. Bl.a. har jeg set sådanne i Harald Nyborg, men jeg aner ikke om det i realiteten dur.

Ellers må du igang med hammer og mejsel.

Er det, det man på nudansk kalder "nederen" ? :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har selv lige lavet samme operation , jeg kradsede de vandrette fuger ud med en gammel koldsavklinge, og huggede murstenene af med en skarp fladmejsel,og det er nemmest hvis du starter 4-5 skifter fra toppen og hugger opad, og derefter er det bare at hugge nedad

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

det kan godt lade sig gøre med bajonetsaven..har selv gjort det et par gange men hvor nem det er afhænger hvor hårde murstenene er..min erfaring er at de klinger med firkantet platter er bedre end dem med de runde
Bajonet saven kan sagtens klare det, også med klingerne fra haraldnyborg. Hvis du vil have et fint snit, så hedder det vinkelsliber med stor dyr diamant klinge.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Så må jeg jo no hellere prøve med bajonet saven det er bare lidt et problem når nu det er at det er et gammelt hus, det er jo ikke ligefrem fordi der frådset med cementen dengang man byggede huset. Og der er jo tapeseret og malet på begge sider af væggen det var jo bare det sidste der manglede.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce

Hej.

Hvis mørtelen er meget dårlig, så kan du lave en fortanding ved at fjerne den yderste sten, herefter afkorte stenene med den længde du ønsker.

Processen giver lidt ekstra murer/pudsearbejde, men du får ikke hug af den bedre halvdel for alt det støv vinkelsliberen giver


PE

Hvor meget karm er der ? altså på din dør - kunne man høvle hver side 1 cm tyndere.. ?

Du skal godt nok være lidt mere præcis når du skal ha geragt på.

Bare en ide !!!!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Jeg har prøvet at save et hul til en katte lem med bajonet sav´s klinger til mursten fra Jem & Fix det magtede de overhovedet ikke, jeg opgav tilsidst og huggede det ud med en mejsel i stedet.
Jeg har lavet trikset med at save ca 8mm af karmen i begge sider med en bordrundsav... det gik meget meget fint... Ved selvfølgelig ikke om det er en mulighed for dig...
Alt er jo muligt for den der bærer viljen i hjertet. Men det lyder godtnok til at jeg skal have fundet en murer der lige vil lave en skilling med sin kangosav eller også må jeg sgu nok ud og leje en et sted tror bare det blver temmelig dyrt. Men syntes nu godtnok bajonet saven skal have chancen først, det er trodsalt noget billligere. Kunne nok godt save af karmen men der bliver ikke meget karm tilbage for hullet er vidst også lidt skævt ser det ud til.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også