Spændvidde for spærtræ o.lign.

Hej folkens,

Nogen der har data over spændvidde af forskellige typer træ? Jeg skal have sænket mit loft ude i entrén og er i tvivl om diverse spændvidder på spær osv. Den længste side er 2.5m mens den korteste er 1.7m.

Loftet skal holde forskallingsbrædder samt et lag gips.

Skal man virkelig have fat i DS-bogen for at finde simple værdier?! :-)

På forhånd tak.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det nemmeste er at bruge stållægter , men alm lægter kan også bruges
når det er et loft der skal sænkes , er der nok noget at hænge det op i midtpå
skrug patentbånd op for hver 100 cm , og hæng lægterne op i dem , så er du sikker
Skrevet af bredker den 26-12-2008 15:49
det nemmeste er at bruge stållægter , men alm lægter kan også bruges
når det er et loft der skal sænkes , er der nok noget at hænge det op i midtpå
skrug patentbånd op for hver 100 cm , og hæng lægterne op i dem , så er du sikker

Det er nok en måde at gøre det på, men føler ikke rigtig det er forsvarligt nok selv.

Jeg har selv planer om evt. lave en "ramme" rundt hvor loftet skal sænkes og placere spærtræ med beslag oven over med ca. 1meters afstand. Problemet er også at loftet er til kip.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er ikke sikker men vil da to hvis du rejser en 2x4 på højkant burde den nok kunne bæe den konstuktion du beskrive der.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Medmindre du påtænker at ophænge en elefant i loftet, kan en almindelig lægte på kant sagtens spænde de par meter............

 

Hvis du stadig er i tvivl, kan du jo bare forskalle lidt tættere


Med venlig hilsen

Anders

Skrevet af Anders K den 26-12-2008 16:46

Medmindre du påtænker at ophænge en elefant i loftet, kan en almindelig lægte på kant sagtens spænde de par meter............

 

Hvis du stadig er i tvivl, kan du jo bare forskalle lidt tættere


Jeps, men problemet er jo at jeg skal have sænket loftet og umiddelbart vil jeg ikke fastspænde noget til det eksisterende da det kræver meget forarbejde, så væggen skal være udgangspunkt for at holde loftet!

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ok , det er nu en meget normal måde at hænge det i patentbånd
ja så er der nok kun at lave en ramme og forskalle derimellem
lægter kan godt holde , men vil stadig sige at stållægter er det bedste , men bruger du alm lægter skal de stå på højkant , og til loft skal der forskalles for hver 40 cm til gips og skrues for hver 20 cm , ellers vil gipsen komme til at hænge i buer i løbet af få uger
Ikke for at komme på tværs, men kan du lave en skits i paint eller lign, så jeg kan se hvad der menes 100%?! :-)

Tak..

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
hvad er det lige du vil have en skitse af
Af hele din idé! :)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
nu er jeg ikke en ørn til at lave den slags på computeren , men nemt nok at forklare , og hvis bare du ved en lille smule om at lave det selv forstår du den også nemt

skru en lægte på væggen hele vejen rundt
skru ( med vinkler ) lægter imellem de to lægter der er på siderne , så der er max 40 cm imellem dem , og sørg for at dem der sider i pladesamlingerne , sider presis over samlingen
pladerne skrues op i lægterne , med max 20 cm mellem skruerne i alle lægterne
og husk , skru kun så langt i at du IKKE går helt igennem papiret på gipspladerne , så holder det ikke

herefter kan du spartle samlingerne med armeringsbånd , så de bliver helt glatte
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også