12V til 6V lampe

Hej allesammen

Jeg skal have en 6V campinglanterne til at køre på et Bilbatteri (12V) hvordan gør jeg det?

Kan man f.eks. sætte en modstand på før lampe, og derved nedsætte voltene? Hvordan finder jeg i så fald ud af størrelsen på denne modstand?

MVH Ulrich
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at montere en 12v pære?

Mvh.
bodker

Tjo, jeg har tænkt det samme, men jeg er i tvivl om den så ikke gå hen og bliver for varm...

Jeg kigger lige på det, men jeg er stadig meget interesseret i om der ikke er nogen det kan hjælpe mig med hvordan jeg får voltene ned.


MVH Ulrich
Anskaf en ekstra 6V lampe og forbind den i serie med den du allerede har.

NielsB
Jo tak den har jeg også tænkt på, men kan jeg ikke bare lodde en modstand på i en eller anden størrelse i stedet for?

Så slipper jeg for at købe en lampe mere, og slæbe nr. 2 lampe med også når jeg skal campere...

MVH Ulrich
Da jeg kommer til at bruge nogle kabler med aligatornæb i hver ende, kan jeg jo så bare sætte modstanden på i den ende ved bilbatteriet, så er varmen ikke noget problem.

MVH Ulrich
Hej.
hvis din pære er på 10W skal din modstand være på 3.61 ohm, den nærmeste standardværdi er 3,3 ohm eller 4,7 ohm. du bør vælge 4,7 ohm ellers vil din pære brænde af, du skal være opmærksom på at modstanden skal være en 15w type, det er en ret stor effekt at afsætte i en modstand, håber at dette kan hjælpe ellers prøv at lægge flere oplysninger herind.

steen
Hej
Ved en 6v 10w pære, skal der bruges en modstand på 4 ohm 10-15w, ved 20w pære skal der bruges 2o ohm 10-15w.
Hilsen Benny
Hej igen
jeg skrev forkert, de 20 ohm skal være 2 ohm
Nu må i lige holde op. Hvis der sad en 6v 10w pære i lampen, skal den blot udskiftes til en 12v 10w pære. Det giver hverken mere eller mindre varme.

Venlig hilsen
Knud
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis