Koldt hus især...

Hej. Vi bor i et gammelt hus fra 1900, men vi har dog fjernvarme her :)
Det undre mig rigtigt meget, at når vi står op om morgenen, (især hvis det er frost eller meget koldt udenfor), så virker vores radiatorer ikke. Dvs dem på vores 1 sal virker fint, men i hele stue etagen er der mød koldt (ca 14 C) når vi står op, godt vi har brændeovn, så vi kan få noget varme. Jeg har rodet lidt med tryk diff, ved ikke om den sidder til fjernvarme, eller brugsvand, MEN skal den stå på MAX, eller skal den stå på MIN?? hvad er bedst og skulle være mest effektivt??
Håber virkelig nogen kan hjælpe.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Daugaard24..
Det er sku da noget skidt du har der.. kommer med lidt bud ;-)
Har du en cirk-pumpe.. hvis? kører den. ??
Sidder der snavs-samler ? er det rent.??
Nu skriver du der sidder en tryk diff ventil.. Hvis det er sådan en, sidder den for at du kan reguler forskelen på fremløbstryk og returløbstryk.. Ved en stor forskel (max), bliver vandet længere tid i kredsen, ved en lille (min) er der mindre forskel på frem/retur tryk, vander bliver kortere tid i kredsen. Hvad der er bedst er op til det enkelte anlæg.
Men jeg kunne nu også godt tro det er en trykregulerings-ventil du har.. den reducere trykket i fremløb, så dine termostatventiler ikke skal bruge "stor kraft" for at åbne/lukke for varmen. Hvis den står på max og termostatventilerne har problemer hører men det ofte som en "klapren/banken" og ventilerne har svært ved at reguler..
Ved ikke om det kan hjælpe dig, men ofte er det jo lige at forstå hvad man leger med.. Håber du løser det..
Mvh Jan J
Jeg har prøvet at lufte alle radiatorer ud, og der ikke noget luft i dem, der kommer vand med det samme. Jeg har en cirk pumpe, men den ser ud til at sidde til brugsvand og ikke fjernvarme. Jeg kan hører den brummer, og også mærke det, når jeg sætter hånden på. Med hensyn til skidt samlere, hvor skulle det så være henne? i selve tryk diff? jeg er bare lidt i tvivl om hvad jeg skal sætte tryk diff til? min eller max, eller midt i mellem?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

jeg mener at trykdifferensen for det meste skal stå på ca 0,1 bar..slå den op på danfoss' hjemmeside
Tjek radiatorventiler i stueetagen og udluftning. Mit bud er at ventilerne sidder fast efter en lang sommer uden at være blevet rørt. Evt tag følerhovedet af ( forsigtigt, de kan være skøre i plastikken) og motioner den pal der sidder i pakdåsen forsigtigt
Nej der er nok noget galt et sted skal du se. Er det 1 strengs eller 2 strengs. Kunne godt lyde til det er 1 strengs og der er et sted du holder lukket for varmen om natten oog derfor er der koldt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

hvad ikke hvad 1 og 2 strengs betyder?, men jeg holder hvertfald ikke noget lukket med vilje :)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Daugaard, har det altid har været sådan, at du ikke kan få varme på i stueetagen - eller er der sket en ændring for nylig?
Er der varmeveksler på systemet? - eller er det direkte fjernvarme?

Flere gætterier...
Jeg tror ikke meget på teorien om et en-strengssystem Fiaght. Selv om man lukker for en radiator, er der da stadig varme på restem af anlægget.
Derimod kan det måske være et gammelt system med naturlig cirkulation (store rør) - der af en eller anden grund ikke cirkulerer vandet ordentligt og afsætter derfor al varmen i toppen af anlægget. Der blive jo kun nævnt en cirk. pumpe til brugsvandet.

En god VVS mand vil kunne stille en diagnose på få mintutter ved selvsyn.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

tror ikke der er varmeveksler på, og det er nok et gammelt system. Jeg må ofre med vvs mand, ikke andet for. Jamen vi har kun boet i huset i 2,5 år, den første vinter virkede de fint nok, men se er det kommet de sidste to vintre

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Måske er det mere simpelt, stiften i termostaten hvis det er de der alm. danfoss. Søg i historik hvordan de løsnes.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis