Koldt hus især...

Hej. Vi bor i et gammelt hus fra 1900, men vi har dog fjernvarme her :)
Det undre mig rigtigt meget, at når vi står op om morgenen, (især hvis det er frost eller meget koldt udenfor), så virker vores radiatorer ikke. Dvs dem på vores 1 sal virker fint, men i hele stue etagen er der mød koldt (ca 14 C) når vi står op, godt vi har brændeovn, så vi kan få noget varme. Jeg har rodet lidt med tryk diff, ved ikke om den sidder til fjernvarme, eller brugsvand, MEN skal den stå på MAX, eller skal den stå på MIN?? hvad er bedst og skulle være mest effektivt??
Håber virkelig nogen kan hjælpe.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej. Vi bor i et gammelt hus fra 1900, men vi har... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
har prøvet det peterR, og de glider fint :) jeg har deriomod gjort en anden iagttagelse. Og det er, når jeg slukker for radiatorerne på 1 sal, så begynder dem i stueplan at virke....?? hvad skal det betyde og hvad kan man gøre ved det?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Det betyder, at du har for lidt vrme på dit anlæg, og det hjælper ikke meget at blive ved at sende koldt vand rundt. Nu har jeg ikke en skid forstand på fjernvarme, men du må have en fornemmelse om det returvand du sender tilbage til fjernvarmeværket er koldt eller varmt?. Og så tag den derfra.
Jeg ville starte med at "dreje løs", indtil mit returvand var varmt, og alle radiatorerne var godt varme, (fra top til bund), ellers ville jeg lukke af for oven, og varme huset op nedenfra. Jeg ville også kigge på cirkulationspumpens hastighed, og sætte den max op. Når jeg så havde en stabil situation ville jeg begynde at lege prins pilfinger. I mit gamle anlæg havde jeg en shunt, som jeg af bitter erfaring lærte at holde nallerne fra, idet hvergang jeg synes jeg havde regnet ud hvordan jeg kunne spare på varmen, rendete familien rundt i vintertøj indendøre, badeværelset var isnende, og det eneste som varmede var skideballerne.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det vand jeg sender tilbage er ca 22 C varmt. Du skriver du ville dreje løs, mener
du tænde alle radiatorer i stueetagen på fuld blus? og hvad så når de er det?
Indgangstemperaturen er 63 C.

Nu dukker det ord på igen... Shunt. hvad er en shunt?

 

 


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Kan du ikke lige nuppe et billede af der hvor det kommer ind. Altså der hvor alt teknikken til fjernvarmen er gemt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Lidt billeder. Termostaten er til vores varmvandsbeholder, og man kan også se tryk diff. Men som i kan se, er det noget gammelt L...

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Annonce
og hvad er en shunt?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Ikke et ord du skal bekymre dig om, var et eksempel fra mit gamle anlæg, og var en art blandeventil, som sad ved fyret, og dirigerede noget af det brugte vand rund i systemet igen, så fyret skulle brænde mindre.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Med dreje løs - mener jeg, at uanset "hvor man kan spare", ville jeg starte med at få ordentlig varme i huset-dvs. åbne alt hvad der kan åbnes - hvis jeg stadig ikke havde ordentlig varme nedenunder - ville jeg lukke ovenpå. De sidste par radiatorer, hvor du har haft vand som er sunket til 22 grader har jo ikke haft nogen virkning - men stadig - jeg har ikke en skid forstand på fjernvarme - men da jeg havde halmfyr, og temp. var under 45(på anlæget) hundefrøs vi.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis