Etablering af gulvvarme med varme fordelingsplade

Hej. Vi skal til at renovere vores 70'er hus, der har et 1 strengs fjernvarme. Det fungerer ikke optimalt, så vi er temlig interesseret i muligheden for at lave gulvvarme.

Vi er kommet i kontakt med et firma der laver en komplet løsning - men:

Vi har ca 15 cm tilrådighed ned til klaplaget. Iflg tegninger er der 15 cm tørt sand under klaplaget.

Kan vi få lavet en forsvarlig løsning så vi ikke kommer til at varme hele undergrunden op??

Kan vi risikerer et kondensproblem?

Grundet min skepsis over at der kun bliver plads til ca 100 mm isolering har firmaet forslået at bruge (det her på siden meget omtalte) "super isolering" fra Airflex.
Hvad jeg kan se, så kommer det ikke til at virke optimalt, da der ikke kommer nogen luftspalte. Jeg er også noget bekymret for at bruge det som dampspærre...

Så jeg har 3 muligheder:

1. 22mm trægulv
20mm varmefordelingsplade
10 mm "Superisolering" fra Airflex
strøer
100 mm Rockwool isolering
Isolationspap
Klaplag (8Cm.)
T15 cm. tørt sand

2. 22 mm trægulv
Dampspærre
20 mm Varmefordelingsplade
strøer
100 mm Rockwool isolering
isolationspap
Klaplag (8 Cm.)
15 cm tørt sand

3. Droppe ideen, og få lavet et traditionelt 2 strengs system med radiatorer.
 

Byd venligst ind med gode råd og erfaringer.

Tak.
Lun

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville tage skridtet fuldt ud og lave vandbåren gulvvarme i beton med det samme. Det bette hus er hurtigt gravet ud og støbt igen. Vil tro hvis man er lidt folk og får det hele stillet rigtigt an kan man grave det ud på en lang weekend.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg kan umiddelbart kun anbefale varmefordelingspladerne hvis det er en etage med krybekælder eller en etage adskillelse. Jeg er umiddelbart selv igang med at opsætte 70kvm gulvvarme i form a spånpladerne, men jeg har aldrig hørt om nogen bruge dem ved steder direkt tilgang til "undergrund".

Hvis jeg selv var i din situation ville jeg grave op, smide flamingo ned og støbe gulvvarmerørene ned.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Den eneste grund til at du IKKE skulle vælge at lave det på den "traditionelle" måde skulle da lige være at det er fordi det vil tage et par dage ekstra, plus du nok lige skal lade betonen tørre et par uger inden du lægger et trægulv ovenpå.
Men du vil senere fortryde at du forsøger med en lappeløsning. På den traditionelle måde sparer du også nogle udgifter til opvarmning som givetvis på sigt vilkunne betale den ekstra omkostning ved det ekstra arbejde.
Hej igen. I har helt ret i at den optimale løsning er at grave ud... Meeen huset er et 70'er  hus hvor skille vægge (gasbeton) står oven på klaplaget. Hvis jeg nu skulle grave ud, så skal de enten understøttes, eller rykkes ned..
Vi magter ikke at grave ud.
Så valget er "lappeløsning" med varme fordelingsplader (gulvvarme) eller et ordinært 2 strengs system.
Hvad lige med dampspærren. I min verden, skal den være lige oven på klaplaget, under isoleringen. Hvad siger I???
Vandbåren guldvarme i fordelingsplader køre rigtigt godt og er meget hurtigere at regulere end varme i betongulv. Ville helt klart vælge den løsning over alt hvis jeg skulle bygge igen. Har begge dele, beton i stue plad og fordelingsplader på 1. sal.
Ville aldrig overveje radiatore selvom det er nemmest og billigst. Komfortforskellen er ubeskrivelig.
Annonce
Du KUNNE jo vælge at lade skillevæggene stå og så grave ud nogle cm fra væggen. Det giver ikke 100% samme resultat, men det er trods alt bedre isolerende i det lange løb. Det er meget normalt hvis man eks. ikke kan/vil understøbe. En tommelfinger regel er at for hver cm du graver under nuværende fundament skal du lige holde dig en cm fra væggen. På denne måde skrider væggen ikke, og du får glæde af en smule ekstra isolering. Det er der andre der også gør i ny og næ.

mht komforten i varmefordelingsplader, så syntes jeg kun den er mærkbar hvis man har relativt tynde gulve. Jeg har et gulv på ca. 20mm med fordelingsplader under, det er fint at man kan mærke varmen. Omvendt, så skal jeg langt over anbefalet maximum for at kunne mærke varmen i mit stuegulv hvor der er næsten 45mm træ mellem mine fødder og pladerne.
Jeg er på ingen måde enig i, at det mest optimale er at støbe gulvet med gulvvarme i beton. Det er da både en en bøvlet, gammeldags og besværlig måde at få gulvvarme og det tager alt andet lige også væsentligt længere tid at lave, end at lægge spånpladerne med varmefordelingspladerne.

Vi har de sidste par år benyttet Thermogulv fra DLH som både flydende gulv direkte på et eksisterende betongulv samt som forskallingsgulv monteret direkte på strøer. Gulvvarmen fungerer upåklageligt på begge måder, og da jeg for et par måneder siden skulle lave nyt gulv i juniors værelse på 10 kvm. var spånplader, varmefordelingsplader og pexrør lagt på under 3 timer - og det helt alene som amatør vel og mærke.

Jeg kan af gode grunde naturligvis ikke udtale mig om alle de forskellig slags gulvvarmesystemer med varmefordelingsplader - men har indtil videre kun godt at sige om DLH´s Thermogulv. Og da det er så let at gå til, har jeg derfor også meget svært ved at se, hvorfor det rent arbejdsmæssigt bedre kan betale sig at grave ud og støbe al gulvvarmen. Jeg kunne personligt aldring finde på det - med mindre det var absolut strengt nødvendigt. Men sådan er vi jo så forskellige :-)

Godt nytår og god arbejdslyst...

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

@jonasvs: Der er jo ingne der TVINGER folk til at lægge gulvvarmen i betonen. Men det er både hurtigere og billigere når nu man alligevel skal støbe nyt gulv.

Årsagen til at det bedre kan betale sig at støbe er udelukkende økonomisk:

Har du et forbrug på eks. 30000 om året i opvarmning, 85% af hvilket et rumopvarmning, kan du regne med at gulvvarme giver et varmetab nedad til på op til 20% hvis du ikke har isolering.
I et værelse på 10 kvm (lad os sige det er ca. 10% af regning, så er der derfor basis for et varmetab på ca. 15% af 3000 om året, dvs. ca. kr. 450 om året.

Udgravning og bortkørsel af jord vil koste ca. kr. 10 pr kvm. Lidt sand til afretning koster mindre end kr. 10 pr kvm. Isolering koster omkring kr. 100 pr kvm hvis der er tale om et meget tykt lag. (kan evt. lægges i omvendt pyramideform i dette eksempel, så det vil kun være midt på gulvet der er fuld tykkelse). beton koster omkring kr. 25,- pr kvm hvis du selv støber et lag på omkring 10 cm. Hertil kommer så et par kroner til værktøj og hjælpematerialer. Så du får en tilbagebetaling på ca. 6 år under forudsætning af at prisen på varme ikke stiger over denne periode, og renten ikke ændrer sig markant. Kort sagt kan det godt betale sig at isolere.

Støber du gulvvarmen ned koster det dig lidt 4mm rionet (ca. kr. 20 pr kvm. plus lidt pex rør omkring kr. 10 pr kvm.). Lægger du varmefordelingsplader skal du have spor, plader og pexrør totalt omkring kr. 60 pr kvm for de billigste systemer. altså næste det dobbelte, men stadig næsten ubetydende i forhold til investeringen som helhed.
Jeg sætter ikke spørgsmå ved hverken det økonomiske eller isoleringsmæssige - men påpeger udelukkende, at jeg ud fra det arbejdsmæssige synspunkt i forhold til udførelsen af gulvvarmen har svært ved at se, det er lettere at støbe end at bruge thermoplader. For det er det altså ganske enkelt ikke...

Men hvis man kun har 15 eller 20 cm frihøjde at gøre godt med, er det alt andet lige da en væsentlig større fordel at bruge varmefordelingspladerne frem for at støbe. Men er man ligeglad med at grave ud - og skal man alligevel bygge et nyt hus, skal man naturligvis støbe gulvvarmen.

Men det indledende spørgsmål gik på om man kan benytte de eksisterende 15 cm til gulvvarme med varmefordeligsplader - og det kan man teknisk set godt. Og så synes jeg, at det egentligt er formålsløst at diskutere, om 10 cm. superisolering i denne situation er mere isolerende end et udgravet, støbt gulv med masser af isolering....

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Hej.
Du har ganske ret. Det er ikke en option for mig, at grave ud.

Er der nogen - bare en, et eller andet sted, der har den erfaring jeg mangler?

Kan man lave en ok løsning, med den smule isolering jeg har mulighed for?

Kan jeg få et kondens problem?

Hvor skal dampspærren ligge?

 

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis