Renovering af spær

Hej

Vi har fået bygget en kvist på 1. salen og har nu et par flotte fritstående spær som vi gerne vil gøre pæne.

Foreløbigt har jeg slebet spærret med en båndpudser, men der er stadigvæk en del mørke områder der hvor træet er ujævnt. Jeg vil nødigt slibe så meget at denne charme forsvinder, og har derfor brug for et godt råd til at "rense" disse mørke områder, så træet fremstår lyst og rent og bevarer sin smukke struktur?

Endvidere er der løbet noget harpiks ned af træet - hvordan kan man fjerne det?

På forhånd tak!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej JetteKarin

Natur er noget underligt noget. På den ene side kan vi lide den, som den er, på den anden side har vi et billede af, hvordan den burde se ud.

Lige nu har du vel naturen som den rent faktisk er, men du vil gerne forbedre den.

Jeg har selv boet i et 200-årigt gammelt bondehus, og der havde vi samme konflikt. Det var skønt med lerklinede vægge, men ikke noget man kunne bo i, så det var en afvejning af ønsker og respekt det mundede ud i.

En ludbehandling af gammelt træ virker skræmmende, men er omvendt flot i starten - mens en tynd træbeskyttelse uden megen brun farve lader træet træde i natur, men de mørke områder ændrer sig nok ikke, de bliver bare mørkere - det er ælde, fugt eller ....

Jeg ville nok prøve at lade træet træde i natur først, og hvis det så grimt ud, så var muligheden for en lettere ludbehandling altid i baghånden, som gør det hele lysere, men også lidt kunstigt med det hvide skær det giver - lyst, venligt, moderne men nul natur.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også