Vinkelsliber med elektronik

Hej

Jeg har en vinkelsliber UDEN elektronik. Den kan derfor kun køre i en hastighed (11.000 rpm).
Er det muligt at indsætte en form for lysdæmper mellem stikkontakt og ledning, så man kan regulere for hastigheden?? Eller findes der andre alternativer??

Mvh
Lars
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En lysdæmper kan normalt ikke klare de belastninger en vinkel sliber giver..
Hvad skal du bruge sliberen til ??

Med 11.000 omdr/min må din maskine være en 115 eller 125 mm altså en lille enhåndssliber. De 11.000 omdr/min er ubelastet. Slibe skiver osv er tilpasset disse omdrejninger.
En større sliber kører langsommere, men slibeskivens periferi hastighed ( skærhastigheden ) er den samme. Der findes dog ældre store maskiner der kører langsommere end de nye, disse kræver dog specielle skiver og bruges sikkert ikke meget idag..

Skal du polere er en rigtig polere maskine toppen, men den kører meget langsommere og koster hurtigt et par tusinde kr. eller mere. Her ser jeg bort fra de helt enkle små hobby maskiner. Men de "rigtige" prof maskiner der er udformet som en vinkelsliber.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg skal blandt andet skære i nogle tagplader af stål på et tidspunkt, og i vejledningen står der, at skæring med vinkelsliber skal foregå i max 6.000 omdrejninger.

Min maskine er en forholdsvis ny Atlas Copco.
Hvor står dette omdrejnings tal opgivet ??
Er det på skære skiven eller på tagpladen ??

På tagpladen kan du ikke bruge værdien til en skid.. Det afhænger af hvordan skæreskiven er opbygget, og dermed hvilken skærehastighed skiven skal have.

Hvis det er på skiven er det sikkert i belastet tilstand der menes ! Men Check med ham der har solgt skiven...

De fleste der skal skære tagplader vil sikkert anvende en stor vinkel sliber pga bølgerne.

Hvad er det for tagplader ?? Er det en almindelig eternit eller er det stålplader ??
Stålplader bør ikke skæres men saves eller klippes.. Varmen ødelægger den plast coatning der typisk er på pladerne og får galvaniseringen til at forsvinde i enderne og det vil give rust streger på taget over tid..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg vælger så at klippe stålpladerne.

Men for at vende tilbage, er det muligt at hastighedsbegrænse vinkelsliberen?

Lars
Ja du kan begrænse hastigheden med en variotrafo.
Det jo netop pga. af varmen den skal køre langsomt..!

Jeg har set en billig model i bilka, til kun 150 kr der kunne stilles i hastighed..! det noget bøvl at klippe pladerne.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange

hvad med en elektrisk pladesaks af en form af en pladestandser.?

som de kendes fra bosch.!!!

eller en regulæret elektrisk pladesaks der klipper en 3mm spånd

mellem to skære.! en der ligner en boremaskine med saks.!

bland andet fra dewalt.!!!

Skrevet af hans2.hansen den 07-02-2009 18:34
er det en jem & fix model.!!!


Hans, Hans, Hans, det er en 6 år gammel tråd du svarer på.
Har du igen drukket af natpotten i stedet for snapsen?

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis