hjælp brug af et multimeter

hej jeg har købt et multimeter men der er så mange valg på denne lille fikse maskine jeg vil godt vide bare nogle af disse valg man bruger men jeg vil hælst vide hvordan man måler volt på fx. et på et 1.5 volt batteri men det er jo 1.5 volt  det var bare et fx.
jeg ved intet om strøm barelig i ved det

det er dette her jeg har
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt den i 20= og en pol i begge ender.

Gå på biblioteket og lån nogle bøger om elektronik og elektro fysik.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Brugen af multimeteret forudsætter jo en given arbejdsopgave der fordrer anvendelsen af instrumentet. Eks. måling af strøm, modstande ol. Jeg bruger næsten udelukkende mit til at måle på om en modstand er død eller ej, og jeg bruger derfor næsten udelukkende inndstillingen med Omega tegnet, der betyder ohm'sk modstand. Stiller du instrumentet på 200 ohm, vil resultatet så kunne aflæses som en fraktion af 200 ohm. Tilsvarende kan du så måle jævnstrøm, vekselstrøm osv. Du lader også til at have måling af sinusbølger eller noget i den stil, samt en masse andre funktioner du sikkert vil kunne læse i din brugsanvisning. Mit instrument er jo nok lige 20-30 ældre end den model du har, og jeg har som sagt aldrig brugt andet end ohmsk modstand, så jeg kan ikke lige forklare dig hvordan du skal bruge alle indstillingerne.
Jamen så tager vi den da lige fra 'Off' og så med uret rundt (dem jeg kender):

Obs: Læs helt til ende, før du afprøver

V~ Volt vekselspænding.
750:  Max 750 volt (f.eks. stikkontakt)
200:  Max 200 volt, altså mindre end de 230, vi har i stikkontakterne. F.eks. en lyskæde til dioder eller en halogenlampe med transformer (12V)

A= Ampére jævnstrøm. Måles ALTID i serieforbindelse med det apparat, du vil måle strømforbruget af.
2000u:  Max 2000 mikroampere (eller 2 miliampere). Den får du nok ikke brug for. En almindelig nefalygte til en cykel bruger ca. 300 gange så meget.
20m:  Max 20 miliampére. Også ret akademisk til normal husholdningsbrug.
200m:  Max 200 miliampére (eller 0,2 ampére). Heller ikke specielt anvendeligt, med mindre du er elektronikmekaniker. Næsten intet i en normal husholdning bruger så lidt strøm

Den næste kender jeg ikke. Måske er den til såkaldte switch-mode strømforsyninger (som dem, der sidder i en PC)

Batt: Bruges til at måle batterispænding. Formodentlig belaster multimeteret batterierne lidt, så man kan se om de holder spændingen ved brug.

-|>|-  Måling af gennemgang i dioder. Nok heller ikke interessant for en førstegangsbruger.

Ohm (det hesteskolignende symbol): Måler modstand i et (passivt) elektrisk kredsløb, f.eks. om der er forbindelse (gennemgang) i en forlængerledning, eller om en pære er sprunget. Måles ALTID uden strøm på  Du får nok kun brug for indstillingen 200 (Enten er der forbindelse, 0 - 2 Ohm, eller ingen forbindelse, 'OL' eller 'E' i displayet).

V=  Volt jævnspænding. F.eks. en mobillader, strømforsyningen til en bærbar eller spænding i bil/båd/campingvogn.
200m:  Max 200 milivolt eller 0,2 volt. Ikke anvendeligt i hverdagen. En typisk mobillader er 10 - 20 gange kraftigere.
2000m:  Max 2 volt. Kan lige måle et normalt AA-batteri.
20:  Her har vi den anvendelige, hvis du roder med bil m.v.
200 og 1000:  Kan ikke lige komme i tanke om noget, der skal måles i de områder.

Så nåede vi hele vejen rundt. Som du kan se, er der cirka 3 indstillinger, du får gavn af ved almindeligt brug: 750 V~, 200 Ohm og 20 V=.

Når du måler Volt, må du gerne slutte rød og sort direkte til strømudtaget (nåja, måske ikke lige i 200 milivolt indstillingen til en stikkontakt). Multimeteret brænder ikke af, hvis du måler vekselspænding i jævnspændingsindstillingen eller omvendt.

Derimod kan du være ret sikker på at sende det til de evige multimetermarker, hvis det står i stilling Ohm, Ampére, Batt eller diode, og du så sætter det i stikkontakten (foruden at der ryger en sikring hjemme i skabet)

Ovenstående er langtfra en fyldestgørende forklaring, men den kan forhåbentlig give dig en ide om, hvad de forskellige indstillinger bruges til, og forhindre at du kommer til skade i første forsøg

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

mange tak albino det var så mendt alt jeg skulle bruge
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den næste kender jeg ikke. Måske er den til såkaldte switch-mode strømforsyninger (som dem, der sidder i en PC)

Det er en indstiling man bruger til frekvens tælling - d.v.s. hvor mange svingninger (+/- volt) der er per sekundt - det måles i Hertz (Hz)

Diode gennemgang kan også være ganske nyttig - den kan bruges til at teste om en given ledning eller komponent har "gennemgang" idet multimeteret sender + ca. 3 volt ud gennem en relativ lav formodstand i multimeteret (typsik 10 kohm) - hvis spændingen i displayet falder til 0 Volt - er der tale om en "kortslutning" - mange multimetre kombinere diode testen med et lydsignal hvis der er kortslutning - dette ser dog ikke ud til at være tilfældet for dette multimeter.
Ok, så blev jeg det klogere. Ingen af mine multimetre har haft frekvensmåler, men smart nok, hvis man har brug for det og ikke lige har et oscilloskop i nærheden.

Og enig i, at diodetesteren også er fin til gennemgangsmåling, men hvis der ikke er beep på, og man ikke lige skal måle på halvledere, er 200 Ohm'en lige så god.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej.
Jeg vil gerne måle, hvor meget "liv" der er tilbage i alm. 1,5V-batterier (AA og AAA).
Hvordan gør man det nemmest?
(Mit multimeter er uden den der "batt"-funktion.)
vh
asbjørn
Bruger en batteritester (f. eks. denne fra Harald Nyborg).

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Skrevet af asbjorn den 10-06-2009 09:43
Hej.
Jeg vil gerne måle, hvor meget "liv" der er tilbage i alm. 1,5V-batterier (AA og AAA).
Hvordan gør man det nemmest?
(Mit multimeter er uden den der "batt"-funktion.)
vh
asbjørn

Du stiller det på den nærmeste over 1,5 volt. jævnstrøm og måler så på begge poler på batteriet.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis